کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۱۵۳)

24 تير 1403 ساعت 14:03


زوجین گرامی سلام
خاطرتان هست که هفته گذشته به همسران رشد دهنده پرداختیم. همسرانی که نه تنها از رشد همسرشان در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی، اجتماعی، مهارتی و ... ناراحت نمی شوند، بلکه مشوق بوده و کمک هم می کنند و از اینکه همسرشان در زمینه ی مورد علاقه اش در حال تلاش و کوشش است و روز به روز رشد می کند و بالنده تر می گردد، کیف هم می کنند!
امروز می خواهیم تجربه ی عملی از چنین زندگی هایی را برایتان بازگو کنیم:

*زندگی همسران رشد دهنده چگونه است!؟
اگر شما زوجی را دیدید که در ابتدای زندگیشان تحصیلات در حد دیپلم و یا کمتر داشته اند و یا حتی یکی تحصیلات کمتر از دیگری داشته، اما با گذشت سال ها از زندگی مشترکشان، آنها توانسته اند رشد خوبی در امر تحصیلات خود داشته باشند و به مدارج علمی خوبی دست پیدا کرده اند، شک نکنید که یک زوج رشد دهنده را یافته اید. در اینگونه زندگی ها، چون روحیه ی رشد دادن یکدیگر وجود دارد، معمولاً زوجین بجز در بعد علمی، در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز رشد خوبی می کنند و این رشد کردن را در تمامی امور زندگی مشترکشان در طی سالها می توان مشاهده کرد.
اگر پای صحبت چنین زوجین موفقی بنشینید خواهید شنید که چگونه این دو نفر برای رشد یکدیگر تلاش و فداکاری کرده و به خصوص در زمان هایی که یکی در حال طی کردن مرحله ی مهمی از فعالیت های علمی یا اقتصادی یا اجتماعی، فرهنگی و شغلی بوده، دیگری بار زندگی را به دوش کشیده و درحقیقت پله شده برای بالا رفتن همسرش و جالب است که معمولاً همین نقش را طرف دیگر نیز به موقع خودش برای همسرش ایفا کرده و به خوبی برایش جبران نموده است.

 


وجود چنین روحیه ی عالی در بین زوجین می تواند باعث شود تا آنها سختی ها و فراز و نشیب های زندگی را نیز خیلی بهتر و راحت تر طی کنند و حتی با داشتن تفاوت های فراوان با یکدیگر بتوانند یکدیگر را دوست داشته و تفاوت های یکدیگر را درک کرده و به دنبال تغییر یکدیگر نبوده و پذیرای یکدیگر باشند. به عبارت دیگر می توان گفت وقتی زوجین برای رشد یکدیگر از خودشان مایه می گذارند و خوشحال هستند که همسرشان در عرصه ای در حال رشد کردن است، نشان از این موضوع دارد که چقدر او را دوست داشته و قبولش دارند.
بسیاری از راز و رمزهای تداوم زندگی های مشترک و بخصوص آنها که با عشق و محبت دنبال می شود، در همین قبول داشتن یکدیگر نهفته است! همچنین در نقطه ی مقابل می توان با قاطعیت گفت منشاء بسیاری از اختلافات و تعارضات زناشویی در قبول نداشتن یکدیگر بوده و رخ می نماید! قبول داشتن و نداشتن یکدیگر برای زوجین نشانه های رفتاری بسیاری در بر دارد که به دلیل اهمیت آن حتماً در مطلبی جداگانه به آن مشروحاً خواهیم پرداخت.
فعلا تا همین جا را داشته باشید: یکی از دلایل مهمی که همسران علاقه مند به رشد یکدیگر بوده و حاضرند در راه رشد همسرشان از خود مایه گذاشته و همکاری و فداکاری نمایند، ریشه در همین قبول داشتن و مورد تایید یکدیگر بودن دارد.
مطمئن باشید آنجا که ردی از تقابل و تهاجم به یکدیگر در روابط زناشویی مشاهده می کنید، نشان از قبول نداشتن یکدیگر و احساس رقابت با یکدیگر است. آنجا که چشمان زوجین فقط نسبت به عیوب یکدیگر گشوده است و فقط عیب‌ها را می بینند و به رخ هم می کشند و نمی توانند فضائل و خوبی های یکدیگر را ببینند، نشان از قبول نداشتن یکدیگر دارد! متأسفانه خبر بد اینست که نتیجه ی محتوم قبول نداشتن یکدیگر در زندگی زناشویی، پیش رفتن به سوی سرد شدن فضای زندگی و جدایی و طلاق عاطفی است!

 


توصیه ما به چنین زوجینی این است که اگر خود نمی توانند بازنگری در رفتار و گفتار خود داشته باشند که معمولاً نیز چنین است، حتماً تا دیر نشده به مشاور مجربی مراجعه کرده و زندگی خود را از ورطه ی جدایی و طلاق عاطفی نجات دهند! فراموش نکنیم که ارزش زندگی مشترک به صمیمی بودن، عاشق بودن و قبول داشتن یکدیگر است، نه تقابل و تهاجم و چنگ در روی یکدیگر انداختن!
ما بحث در این مقوله را با شما ادامه خواهیم داد. موفق و پیروز باشید.

تألیف، تهیه و تنظیم: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده



پیام زندگی (148)


کد مطلب: 2036

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/2036/هنر-زندگی-۱۵۳

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com