کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۱۶۱)

18 شهريور 1403 ساعت 14:38


درود بر شما که مراقب سلامت روان خود هستید
در یکی دو هفته گذشته نکاتی را باهم در مورد چگونگی رعایت بهداشت و سلامت روان مرور کردیم. دیدیم که مهمترین شاخص سلامت روان وجود اعتماد به نفس است که باعث می شود تا مهارت های جدید بیاموزیم، دست به کارهای جدید بزنیم، دوستان جدید بیابیم و ارتباطات اجتماعی قوی و پایدارتری داشته باشیم. گفتیم که در برنامه زندگی خود حتماً ورزش، تحرک و پیاده روی داشته باشیم و از احساسات خود برای کسی صحبت کنیم.در این هفته بر روی نکات دیگری تأکید می نماییم:

۲ راهکار دیگر برای حفظ بهداشت و سلامت روان
قبلاً در مورد رابطه ی جسم و روان که از آن در متون ادبی به عنوان جان یاد می شود برای شما گفته بودیم. در همین رابطه یادآوری می نماییم که ارتباط بسیار قوی بین آنچه می‌خوریم و آنچه احساس می‌کنیم وجود دارد. تأمین مواد غذایی سالم و‌ ویتامین های مورد نیاز بدن باعث می شود تا غدد و هورمون های ما به اندازه ی کافی و متناسب ترشح داشته و باعث سلامت و تعادل روان و رفتار ما گردد. هرچه بیشتر از مواد غذایی و افزودنی های مضر مانند شکر، نمک، سس، نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار و فست فود ها پرهیز نموده و از مواد غذایی سالم تری استفاده نماییم یقیناً کمک شایانی به سلامت روان خود در طول مدت زندگی کرده ایم.
 



مغز ما مانند سایر اندام‌های بدن به ترکیب مناسب و متعادلی از مواد مغذی برای سالم ماندن و عملکرد خوب نیاز دارد. رژیم غذایی مفید برای سلامت جسمی ما خیلی زیاد می‌تواند برای سلامت روان نیز مفید باشد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل موارد زیر است:
انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزیجات، نان یا غلات کامل و سبوس‌دار، آجیل و مغزی جات، محصولات مرتبط با لبنیات، گوشت سفید و انواع ماهی ، آب فراوان.
سعی کنیم در طی یک شبانه روز حداقل سه وعده غذایی را رعایت کرده و نوشیدن آب را هیچگاه فراموش نکنیم. سعی کنیم تعداد نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا قند بالا را محدود کرده و از مصرف الکل و سیگار به جد خودداری کنیم.

 

اخیراً اعلام شده که رژیم غذایی مدیترانه ای ها برای چندین سال متوالی به عنوان بهترین سبک غذا خوردن در دنیا انتخاب شده است. خوب است با این رژیم غذایی نیز آشنا شده و تلفیقی از آن را با غذاهای رایج و سنتی خودمان تا جایی که امکان دارد، رعایت کنیم.

در کنار داشتن برنامه ی غذایی مناسب، داشتن فعالیت و تحرک دائمی بسیار مهم است. همان‌طور که قبلا هم گفتیم ورزش کردن فواید بسیاری برای بدن، فکر و روان ما دارد. متخصصان بر این باورند که انجام فعالیت‌های ورزشی مواد شیمیایی خاصی را در مغز تولید و آزاد می‌کند که باعث ایجاد احساس بسیار خوبی در ما می‌شود. ورزش کردن به طور مداوم و منظم می‌تواند مغز، قلب و سایر اندام‌های حیاتی ما را سالم نگه دارد و در نهایت منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس ما گردیده و کمک کند تا تمرکز، حضور ذهن، خواب، خوراک و احساس بهتری در طول زندگی خود داشته باشیم. مجدداً یاد آوری می کنیم فعال بودن فقط انجام تمرینات ورزشی یا رفتن به باشگاه نیست. کمتر نشستن و پیاده‌روی در پارک، رسیدگی به گل و گیاه و باغبانی و یا انجام کارهای متنوع در خانه نیز می‌تواند ما را فعال نگه دارد. اکثر متخصصان معتقدند که ما حداقل پنج روز در هفته و روزانه به مدت 30 دقیقه به ورزش و تحرک نیاز داریم. بنابر این اگر به سلامت جسم و جان خود اهمیت می دهیم که باید هم اهمیت دهیم، باید که سعی کنیم بخش ثابتی از برنامه روزانه خود را به فعالیت بدنی مورد علاقه‌مان اختصاص دهیم.

 

توصیه می کنیم این برنامه ورزشی و تحرک و فعالیت روزانه را به همراه همسر، اعضای خانواده و یا دوستان خوب خود در پارک ها و فضای آزاد با شادی نشاط و دسته جمعی داشته باشید، آنگاه خواهید دید چقدر بر روحیه شما تأثیر مثبت و سازنده خواهد داشت.

ما در ادامه این بحث با شما مطالب دیگری را مرور خواهیم کرد تا بتوانیم به حفظ سلامت و بهداشت جسم و جان خود کمک بیشتری بنماییم. موفق باشید.

تألیف، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده

پیام زندگی (156)


کد مطلب: 2142

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/2142/هنر-زندگی-۱۶۱

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com