کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۱۶۳)

4 مهر 1403 ساعت 10:42


سلام بر مخاطبان هنر زندگی
دوستانی که ستون هنر زندگی در سایت نازی آبادی ها را دنبال می کنند در جریان هستند که الان چند هفته ای است که بر روی موضوع مهم بهداشت و سلامت روان تمرکز کرده ایم و راهکارهای خوبی را برای حفظ بهداشت و سلامتی روح و روان مطرح نموده ایم. در این شماره نیز به چند راهکار دیگر می پردازیم:

خود را بپذیرید و به دیگران اهمیت دهید
تاکنون حتماً متوجه وجود تفاوت ها در بین انسان های مختلف شده اید. این که برخی از افراد شوخ‌طبع هستند و می‌توانند مجلس را گرم کرده و دیگران را بخندانند، برخی دیگر بیشتر علاقه مندند تا به صحبت های دیگران گوش دهند و کمتر سخن بگویند، بعضی ها در زمینه ریاضیات خوب هستند و بعضی در زمینه ی هنر! برخی غذاهای فوق‌العاده‌ای درست می‌کنند و بعضی دیگر در امور فنی استعداد دارند. حتماً دیده اید که برخی از افراد علاقه مند هستند تا شکل و سبک زندگی خود را با نزدیکانشان به اشتراک بگذارند و برخی دیگر نه و بسیار متفاوت زندگی می‌کنند.
پس کاملاً واضحه که همه با هم متفاوت هستند. بنابر این می توان نتیجه گیری کرد که هرکسی منحصربه‌فرد است حتی خودمان!

 


آیا می دانستید که همین موضوع ساده که بپذیرید خودتان منحصر به فرد هستید و هیچکس مثل شما نیست خیلی می تواند از نظر روانی به شما کمک کند و بسیار سالم‌تر از آن خواهید بود که آرزو کنید ای‌کاش شبیه دیگران بودید؟!
داشتن احساس خوب نسبت به خود باعث افزایش اعتمادبه‌نفس ما برای یادگیری مهارت‌های جدید، بازدید از مکان‌های جدید و یافتن دوستان جدید می‌شود. قبلاً هم گفته بودیم که داشتن اعتمادبه‌نفس به ما کمک می‌کند که بهتر بتوانیم با دشواری‌های زندگی کنار بیاییم. این خیلی عالی است که به خاطر آنچه که هستیم، به خودمان افتخار کنیم. کارهایی را که در آن‌ها خوب نیستیم را بشناسیم و بپذیریم که در یکسری کارهای دیگر توانمند تریم، پس بهتر است بیشتر روی کارهایی تمرکز کنیم که می‌توانیم به ‌خوبی انجام دهیم. با این حساب آیا چیزی باقی می ماند که هنوز بخواهیم آن را در وجود خود تغییر دهیم؟ آیا با رعایت این موضوع که خودمان را بپذیریم، انتظارات ما از خودمان واقع‌بینانه تر نمی گردد؟ اگر هم اصرار بر تغییراتی داریم بهتر است با برداشتن گام‌های کوچک برای اینگونه تغییرات تلاش کنیم و همواره مراقب سلامتی روح و روان خود باشیم و اعتماد به نفس خود را خدشه دار نکنیم!

نکته ی دیگری که خیلی می تواند در حفظ سلامت روان ما موثر باشد، اهمیت دادن به دیگران است!
اهمیت دادن به دیگران و بخصوص آنهایی که دوستشان داریم، بخش مهمی از حفظ روابط با افراد نزدیک است. توجه و مراقبت همیشگی از یکدیگر، ما را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

 

متأسفانه این روزها که با افزایش سن جمعیت در کشورمان و وجود تعداد بیشتری از سالمندان مواجه هستیم، کمابیش در مورد نحوه ی نگهداری و کمک به سالمندان مطالب و موضوعات گوناگونی می شنویم! آن کجا که فرزندان در کمک و رسیدگی به والدین سالخورده و نیازمند، از یکدیگر پیشی گرفته و پیشقدم باشند، و آن کجا که مدام به یکدیگر تذکر دهند که نوبت توست که بروی و از پدر یا مادر سالخورده و سالمند نگهداری کنی!!!!

کسانی که متوجه سود سرشار روحی و روانی برای رسیدگی و توجه به اطرافیان و بخصوص والدین سالخورده می باشند، هیچگاه کمک ها و اقدامات خود را در ترازو نمی گذارند و با افراد دیگر مقایسه نمی کنند که حالا تو باید بروی و رسیدگی کنی! با عشق و محبت در خدمت عزیزان و بخصوص والدین کهنسال بودن خود نیاز به شعور و معرفتی انسانی دارد که اگر کسی توفیق چنین خدمت رسانی را بتواند درک کند، قطعاً از سود و ثمره ی مادی و معنوی آن در طول زندگی اش بهره مند گشته و از او انسان توسعه یافته تری می سازد.

 

ما می توانیم برای تمرین در این باب، مثلاً با داوطلب شدن در یک مؤسسه خیریه از مهارت‌های خود برای کمک به دیگران استفاده کنیم. کمک کردن به دیگران و اهمیت دادن به آنها باعث می‌شود که احساس ارزشمند بودن نسبت به خود داشته باشیم و این احساس خوب باعث افزایش عزت‌ ‌نفس ما می‌شود. این موضوع به ما کمک می‌کند تا دنیا را از زاویه دیگری ببینیم و عشق و محبت را در وجود خود توسعه دهیم. ما معمولاً در هنگام کمک به دیگران در معرض مسائل و مشکلات آنها قرار می گیریم بنابر این قادر خواهیم شد تا مشکلات خودمان را نیز در افقی وسیع تر و از چشم‌انداز دیگری مورد بررسی قرار دهیم!
 

این مهم را بخاطر بسپاریم که در راه کمک به دیگران هزار راز و رمز برای رشد و تکامل خودمان نهفته است که تنها یکی از آنها همین احساس خوب داشتن نسبت به خود و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس است. جالب است که ابعاد فردی و اجتماعی در نتایج سرشار این حرکت انسانی غیر قابل محاسبه می باشد.
ما در هفته ی آینده باز هم در موضوع سلامت روان با شما مطالبی را در میان خواهیم گذاشت. موفق و سربلند باشید.

تهیه و تنظیم: فاطمه موسوی ، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
 
پیام زندگی (158)


کد مطلب: 2174

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/2174/هنر-زندگی-۱۶۳

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com