کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۱۶۶)

23 مهر 1403 ساعت 1:58


سلام و درود بر همه ی کسانی که با نگرش مثبت و امیدوارانه به زندگی ادامه می دهند
در هفته گذشته شاهد بودید که چند تکنیک را در ارتباط با افزایش مثبت اندیشی و پرهیز از نگرش و افکار منفی بیان کردیم. در این هفته نیز توصیه هایی در همین رابطه مطرح می نماییم.

رشد افکار مثبت و پرهیز از افکار منفی؛ کمک به سلامتی جسم و روان
یادآوری این نکته لازم و ضروری است که هرقدر افکار مثبت و سازنده در ذهن ما جریان داشته باشند، سلامت جسم و روان ما بیشتر تضمین می شود و به هر میزان که نتوانیم از رشد افکار منفی در درون خود جلوگیری کنیم، خود را هرچه بیشتر در معرض آسیب های جسمی و روحی قرار داده ایم.
با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، آیا می دانستید که یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری و تقویت افکار و احساسات مثبت، داشتن روابط سالم، دوستانه و حمایتگرانه است!؟
دوستان و خانواده‌ای که به ما انگیزه می‌دهند و حضور در بین آنها ما را شاد می کند و در مواقع سختی همراه ما هستند، به ما کمک می‌کنند تا از افکار منفی فاصله گرفته و نگرش مثبت در ما رشد کند. خیلی خوب است تا سعی کنیم در اطراف خود افرادی را داشته باشیم که به ما انگیزه داده و ما را به جلو حرکت می دهند و احساسات مثبت را در ما تقویت می کنند.

 


همواره باید قدر چنین افرادی را در زندگی خود بدانیم! و همچنین حواسمان باشد که از ارتباط مداوم با افرادی که دارای موج منفی هستند و مدام آیه یأس و ناامیدی می خوانند نیز پرهیز کنیم. ارتباط زیاد با چنین افرادی می تواند به ما نیز آسیب های جدی را وارد نماید. پس فراموش نکنیم، حفظ و افزایش ارتباط با افراد مثبت اندیش و انگیزه دهنده و پرهیز از ارتباط با افراد منفی نگر می تواند به مرور زمان حال ما را بهتر و بهتر کند.
خاطرتان هست که هفته ی گذشته گفتیم پیاده روی کنیم و تنفس عمیق داشته باشیم!؟ اجازه دهید در ادامه همان تکنیک ها بگوییم که توجه به خود و ورزش و فعالیت‌های بدنی یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش استرس و افکار منفی است.
تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت های بدنی لذت بخش باعث افزایش ترشح هورمون‌های خوشحال‌ کننده‌ای مانند دوپامین و هورمون های تسکین دهنده و ضد استرس مانند اندورفین می‌شود. پس توصیه می شود که هر روز حداقل ۳۰ دقیقه را به فعالیت‌های بدنی و فیزیکی جذاب اختصاص دهیم. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل پیاده‌روی، دویدن، یوگا یا هر ورزشی باشند که از آن لذت می‌بریم.
 

فراموش نکنیم که اگر این فعالیت ها به همراه موسیقی مناسب و حرکات ریتمیک باشند، هورمون های شادی بخش و تسکین دهنده ی بیشتری در بدن ما ترشح می شود. همچنین اگر در فضای باز و به همراه تعدادی از دوستان یا همسایگان به صورت دسته جمعی در یک پارک حرکات و نرمش های مناسب را انجام دهیم، فوق العاده دارای تأثیرات عالی بر روی جسم و روان آدمی می باشد! چنین برنامه هایی در صبح ها و عصرها که اگر در هوای خوب و پاک انجام شود، ارتباطات دوستانه و اجتماعی ما را نیز شکل داده و بارور می سازد و بسیار مفید هستند.
اکنون خوشبختانه در بسیاری از پارک ها و محله ها در سراسر شهرهای کشورمان چنین فرهنگی در حال رشد است. بخصوص برای کشور ما که هر سال جمعیت سالمندان رو به افزایش است توجه به چنین برنامه هایی می تواند باعث حفظ سلامت جسمی و روانی همه افراد و بخصوص سالمندان گردد.

 

بجز حرکات بدنی، خاطرتان هست که گفتیم برای رشد افکار مثبت در ذهن مان خوب است که در دفترچه ای جملات مثبت و کارهای خوبی که انجام داده ایم را نوشته و به خودمان یادآوری کنیم. اکنون به عنوان مکمل آن تکنیک، توصیه می کنیم از تجسم خلاق و مثبت نیز استفاده شود. تجسم مثبت به ما کمک می‌کند تا خود را در موقعیت‌های موفقیت‌آمیز و مثبت تصور کنیم. اگر هر شب قبل از خواب یا صبح هنگام بیدار شدن، چند دقیقه وقت بگذاریم و خودمان را در موقعیتی شاد و موفق تجسم کنیم، به مرور زمان باعث می‌شود ذهن ما به سمت مثبت‌تر شدن پیش برود و افکار منفی کمتر به ذهن ما راه پیدا کنند.ما بازهم در این خصوص با شما مطالبی را درمیان خواهیم گذاشت تا همواره توجه ویژه‌ای به وضعیت سلامتی جسم و روان خود داشته باشیم.

تألیف، تهیه و تنظیم: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده

 
پیام زندگی (160)


کد مطلب: 2205

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/2205/هنر-زندگی-۱۶۶

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com