کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۲۲)

4 دی 1400 ساعت 9:19


سلام بر مهرورزان عزیز و گرامی

هفته گذشته بر روی موضوعی تمرکز کردیم که دلیل از هم پاشیدگی بسیاری از خانواده ها و جدایی بسیاری از همسران شده است. بله، لجاجت و لجبازی و یکدندگی و گذشت نداشتن و بی انعطاف روی حرف خود ایستادن معمولاً نتایج ناگواری به بار می آورد که جبرانش بسیار سخت است. 
در این هفته روی لزوم عنصر عفو و گذشت و انعطاف در زندگی های زناشویی تمرکز می کنیم که نقطه ی مقابل لجاجت و یکدندگی است:

🔴 ببخشید تا بخشیده شوید

با ذکری از  آیه  ۲۲ سوره مبارکه نور به استقبال این بحث می رویم:

وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

«بايد عفو و گذشت نمايند و از آنان درگذرند. آيا دوست نداريد كه خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است»

در این آیه می بینیم که خداوند همه را به گذشت دعوت می کند تا خودشان هم مورد بخشش و رحمت خداوند قرار گیرند.
باید گفت که عفو و گذشت از پایه های روابط انسانی است چون که یکی از ویژگی های انسان این است که احتمال خطا در او وجود دارد و می طلبد که هرگاه با انسان خطاکاری که از کرده ی خود نادم و پشیمان است روبرو شدیم، او را ببخشیم و از خطایش درگذریم.
در زندگی زناشویی نیز اتفاقاتی روی می دهد که زن و شوهر از هم دلخور می شوند . در اینگونه موارد دلخور شدن طبیعی 
است و ممکن است به هر دلیلی پیش آید، اما اینکه چگونه با آن برخورد کنیم بسیار مهم است. اگر احساس رنجش و آزردگی
 را در خودمان بریزیم و سرکوب کنیم به تدریج از همسرمان بدمان می آید و این می تواند مقدمه ای باشد برای اینکه قلب ها از هم جدا شوند. اما اگر یاد بگیریم آزردگی و رنجش ها را ابراز کنیم، هم تخلیه می شویم هم همسرمان متوجه رفتار اشتباه خود می شود و هم باعث تغییرات رفتاری در خود و دیگری می شویم. پس هر وقت از همسرتان دلخور شدید آن را با جملات ساده ابراز کنید مانند :
ناراحتم. 
از شما دلخورم به این دلیل که ...
من آزرده ام و دلم میخواد حرف بزنم
.

شرط مهم آن است که خود شما هم چنین فرصت و فضایی به همسرتان بدهید. بدین معنی که اگر اشتباهی کردید معذرت بخواهید. معذرت خواهی نوعی جبران است.
اگر اشتباهی کردید جبران کنید، مثلاً هدیه ای بخرید و یا کار مثبتی انجام دهید که در کنار عذرخواهی، همسرتان را خوشحال نیز می کند.
اگر همسرتان اشتباه کرد به او برای معذرت خواهی فرصت بدهید. برای جبران به او فرصت بدهید.
اگر قابل جبران نیست او را ببخشید.
مطالعات انجام شده در دنیا نشان می دهند زوج هایی که یکدیگر را می بخشند، آرام تر و شادترند و عشق عمیقی را در وجود خود احساس کرده و دوام زندگی زناشویی در آنها بیشتر است. پس بخشش را تمرین کنید.
به این فکر کنید که خودتان هم نقص دارید و نیاز دارید بخشیده شوید، چه از طرف خدا چه از طرف دیگران. این نوع نگاه، بخشیدن را آسان می کند.

 
خوب است که این جملات را با خودمان تکرار کنیم: من تو را می بخشم چون تو هم مثل من یک انسانی و امکان اشتباه کردن داری، همان طور که من هم حق اشتباه کردن دارم. من تو را می بخشم و انتظار دارم که تو هم در مواقع لزوم مرا ببخشی👌
معمولاً در رفتار ما این موضوع دیده می شود که عذرخواهی و طلب بخشش برایمان سخت است و یا ممکن است پیش خود بگوییم اگر از او طلب بخشش کنم و او مرا نبخشد چه؟

 


پاسخ این است شما فقط باید طلب بخشش کنید کاری به این نداشته باشید که آیا طرف مقابل شما را می بخشد یا خیر؟ طلب بخشش و اعتراف به اشتباه و درخواست برای دادن فرصت برای جبران کافیست چه فرد قبول کند چه نکند!
و اما نکته ی مهم‌در این قضیه این است که همه ما حق داریم اشتباه کنیم ولی حق تکرار آن را نداریم!
فراموش نکنیم که بخشیدن و عفو کردن از نشانه های بلوغ فکری و روانی انسانهاست و افرادی که واقعاً بزرگ شده اند می توانند خطای دیگران را ببخشند. پس از بخشش، آرامش بی نظیری را در درون خود احساس می کنید که نشانه ی وسعت بخشیدن به فکر و روحتان است و اینچنین است که عشقتان به همسر و زندگی مشترک چندین برابر می شود.
اینگونه تصور نشود زوجینی که زندگی گرم و صمیمی و عاشقانه دارند، هیچگاه مشکلی بینشان پیش نمی آید! نه اصلأ اینطور نیست، ایشان یاد گرفته اند که چطور در عین صمیمیت و عشق ورزیدن، به یکدیگر احترام گذاشته و اعتماد یکدیگر را خدشه دار نکرده و هرگاه خطایی از یکی سرزد، چگونه دیگری او را ببخشد و فرصت جبرانش دهد👌

زندگی سرشار از سلامتی و موفقیت و شادکامی «و با تمرکز و توجه بر روی نعمت ها که خانواده و همسر از مهمترین نعمات زندگی است» را برایتان آرزومندیم.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور

پیام زندگی 17


کد مطلب: 381

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/381/هنر-زندگی-۲۲

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com