کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۴۹)

17 تير 1401 ساعت 23:33


سلام بر شما تلاشگران عرصه زندگی

دوستانی که مباحث ما را دنبال می کنند تاکنون نکات خوب و مهمی را در مورد زندگی زوجین موفق مطالعه کرده اند. در این هفته می خواهیم بر روی تلاش دوجانبه زوجین موفق در مدیریت مالی زندگی زوم کنیم و ببینیم زوجین موفق چگونه مسائل مالی را بین خود حل و فصل می کنند!؟ 

🟣 نحوه برخورد همسران موفق با مسائل مالی در زندگی

قبل از ورود به بحث لازم است تا این نکته گوشزد شود که معمولاً رفتارهای همسران با یکدیگر در مورد مسائل مالی، بازخورد آن چیزی است که افراد در دوران کودکی در خانواده خود تجربه کرده اند و ما اصطلاحاً به آن طرحواره های دوران کودکی می گوییم. به عنوان مثال آنجا که دیده می شود هر گونه خرجکرد همسر، منجر به عصبانیت طرف مقابل می شود، شاید به جهت فقر مالی است که در کودکی دوران سختی را گذرانده و حالا ترس بازگشت آن روزها را دارد ، برای همین بابت خرج کردن نگران می شود. اگر بدانید که این ذهنیت های گذشته هستند که رفتارهای فعلی شما را هدایت می کنند، شاید بهتر بتوانید این رفتارها را کنترل و مدیریت کنید! 


 
 
 در زندگی هایی که مرد بیرون از خانه شاغل است و درآمدزایی داشته و تامین مخارج زندگی می کند و همسرش در خانه زحمت می کشد و اصطلاحاً خانه دار است، گاهی نگرانی هایی مشاهده می شود که مربوط به گذشته افراد است. در اینگونه زندگی ها معمولاً آقایان نقش زن در ساخته شدن زندگی را مورد غفلت قرار می دهند و چون تلاش های همسر ظاهراً درآمدزایی ندارد، کم رنگ و یا نادیده گرفته می شود!
 در صورتی که اصلأ این گونه نیست که تلاش های زن در درون خانه کمتر از مرد در بیرون از خانه باشد و گاهی حتی سخت تر و طاقت فرساتر نیز هست! به گونه ای که باید گفت اگر زحمات زن در درون خانه بیشتر از مرد نباشد، کمتر از آن هم نیست!
 در عین حال معمولاً زنان خانه دار با همسرانشان به همین دلیل که چون کارشان درآمدزایی ظاهری ندارد، کمتر ادعا داشته و  کمتر با شوهرانشان بر سر مسائل مالی بحث می کنند! در اینگونه زندگی ها همینکه مرد تامین مسکن، معاش و مایحتاج خانواده را می نماید، دیگر مسأله مالی خاصی مطرح نیست و معمولاً زن قدردان زحمات شوهرش می باشد و راحت تر با یکدیگر کنار می آیند. در میان زوجین موفق، مرد نیز متقابلاً قدردان زحمات همسرش در درون منزل هست و همواره موفقیت و درآمدزایی و برکت زندگی خود را مرهون حمایت های همسرش در درون خانه با مقتصد بودن، صرفه جویی ها، قناعت ها و کدبانوگری او می داند. آنها هر دو قدردان تلاش های یکدیگر هستند و قدر داشته های خود را که با زحمت یکدیگر به دست آورده اند، می دانند و با این روش و رفتار پسندیده روز به روز بر عشق و ارادت خود به یکدیگر می افزایند❤️
اما امروزه دیده می شود در میان زوجینی که هر دو در بیرون از منزل شاغل هستند، همواره بر روی بخصوص درآمد خانم، بحث های کشدار و دنباله دار مطرح می شود که گاهی خیلی ناشیانه، اصل و هدف ازدواج و تشکیل خانواده، تحت الشعاع همین مسائل مالی قرار گرفته و حل نشدن آن سبب ایجاد جنگ و جدال بین همسران شاغل می شود.
 

خطری که زندگی همسران شاغل را تهدید می کند و می تواند به شدت به روابط مالی همسران لطمه بزند، پنهان کاری و دروغ گفتن در این زمینه است.  هرچقدر همسران در مورد مسائل مالی، درآمدشان و خواسته های خود در زندگی، با یکدیگر شفاف تر گفتگو کنند، کمتر دچار گرفتاری و بحران در روابط مالی خود می شوند. ضمن اینکه وقتی زوجین اهداف مالی و اقتصادی که در زندگی مدنظرشان است را با یکدیگر در میان می گذارند و تصمیمات را باهم می گیرند به نتایج بهتری می رسند که حتی می تواند ضمن حفظ استقلال مالی هر یک از زوجین، آنها را به یک وحدت و‌همدلی در این زمینه برساند!
بدین ترتیب بحث های ناشی از نگرانی های مالی آنها به حداقل می رسد. از خرج کردن بیش از اندازه گرفته تا اصلا خرج نکردن تعدیل می شود! بنابراین قبل از اینکه بحث هایتان در خصوص مسائل مالی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود بهتر است این اختلاف ها را با روش گفتگوی موثر حل و فصل کنید.
خیلی خوب است توانایی مالی شریک زندگی تان را دریابید و از آن سر در آورید. آنگاه با یک استراتژی صحیح شاید تصمیم بگیرید تا یکی از شما اقساط را بپردازد یا پس انداز کند و دیگری وظیفه مخارج روزمره زندگی را بر عهده بگیرد. آنگاه می توانید قبل از اینکه خرج های بزرگی مانند خرید وسایل منزل یا ماشین و یا حتی خانه را به مرحله اجرا بگذارید، با شناخت کافی از قوت مالی همسرتان تصمیم گیری مشترک و مناسبی داشته باشید!
فراموش نکنید که هدف از ازدواج و تشکیل خانواده، یکی شدن و تبدیل شدن من ها به ما در سایه یکدلی، عشق و محبت به یکدیگر بوده و هست. مطلبی که زوجین موفق همواره مد نظر قرار می دهند و اجازه نمی دهند هیچ موضوعی، حتی مسائل مالی لطمه ای به روابط صمیمانه و عاشقانه شان بزند. آنها با اجرای مهارت گفتگوی موثر که قبلاً در همین مباحث هنر زندگی بصورت مبسوط مطرح شده یکدیگر را بیشتر می شناسند و هیچ مسأله ای را لاینحل رها نمی کنند تا تشدید شود.
در هفته آینده این بحث را ادامه خواهیم داد تا ابعاد بیشتری از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اقتباس، تهیه و تدوین: 
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور



پیام زندگی (44)


کد مطلب: 611

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/611/هنر-زندگی-۴۹

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com