کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۵۲)

9 مرداد 1401 ساعت 10:39


سلام بر شما همراهان یکساله
دیدید و دیدیم که چطور با چشم برهم زدنی، سایت موسسه و ستون هنر زندگی یکساله شد! 
در طول این یک سال تمام تلاشمان این بود که در این ستون، به ابعاد مختلف یک زندگی موفق بپردازیم و هنر زندگی کردن را بایکدیگر مرور کنیم. برای نیل به این مقصود، از بنیان های یک رابطه انسانی که همانا داشتن مهارت در گفتگوی موثر است شروع کرده و به مهمترین رابطه انسانی که همانا رابطه ی همسران با یکدیگر است رسیدیم. زندگی همسران موفق را الگو قرارداده و دلایل و علت های موفقیت ایشان در زندگی مشترک را مورد تجزیه و تحلیل قراردادیم تا به قول ریاضی دانان بر اساس برهان خلف نسبت به فرمایش لقمان حکیم عمل کرده باشیم که او فرموده بود ادب از که آموختی!؟ گفت از بی ادبان! اما در روش ما اگر پرسیده شود هنر زندگی کردن، بخصوص در زندگی مشترک از که آموختی در پاسخ خواهیم گفت از زندگی همسران موفق!
و صد البته که در این راه همواره نگاهی به عدم موفقیت ها و ناکامی ها در زندگی های ناموفق انداخته تا از آسیب شناسی در این زمینه نیز غافل نبوده نباشیم.
با این مقدمه به دنبال ادامه مباحث اقتصادی در زندگی زوجین موفق می رویم:



 
🔴 همسران موفق چگونه جیب خود را مشترک می کنند!؟
حتماً شما نیز تاکنون با موضوع «دو کیسه بودن» در زندگی های زناشویی برخورد داشته اید. زندگی هایی که در آن متاسفانه بکش بکش های مالی بر تمامی روابط زیبای زناشویی سایه افکنده و زوجین به همه مسائل زندگیشان با نگاه تنگ مادی می نگرند و هیچ درکی از زندگی مشترک خود ندارند جز اینکه تنها دغدغه شان این است که هر یک برای کیسه ی خود اندوخته ی بیشتری جمع کند و مال و اموال زندگی بیشتر به نام خودش باشد تا همسرش! بین دل های چنین زوج هایی فاصله بسیار است و امکان جدایی قطعی بین آنها نیز به همان نسبت زیاد است.
در مباحث قبلی به این نکته اشاره کردیم که زوجین موفق از هر عاملی که بخواهد بین دل های آنها فاصله بیندازد، اجتناب کرده و یا خیلی زود آن را شناسایی نموده و خیلی متین و منطقی با آن مواجه می شوند تا حل و فصلش کرده و بصورت استخوان لای زخم نگه نمی دارند! 
معمولاً مسائل مالی در زندگی مشترک از آن دست مسأله هایی می باشد که اگر در ارتباط با آن دقت نشود، خیلی زود می تواند رابطه ی خوب بین زوجین را اصطلاحاً شکراب نموده و تیره و تار سازد. 
درست است که در هر زندگی نیاز به درآمد کافی وجود دارد و پول به میزانی که بتواند مایحتاج زندگی مشترک را رفع کند بسیار نیاز است، اما همواره این نکته را همسران موفق همواره مد نظر دارند که مسائل مالی تنها یکی از اصول مورد نیاز در زندگی مشترک است و فاکتورهایی مانند ایمان، صداقت، تعهد و منطق در گفتگو از مهمترین فاکتورها در زندگی مشترک است. قطعاً اگر فرد دارای ثروت فراوان باشد اما از فاکتورهای بیان شده برخوردار نباشد زندگی مسیر خوبی را طی نخواهد کرد و با شکست مواجه خواهدشد.
زوجین موفق تمام تلاششان این است که با گفتگوی موثر در تمامی زمینه های مالی، به اشتراک نظر برسند! آنها به این موضوع واقفند که همه انسان ها با هم تفاوت دارند و همسران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
 درست است که برای هر فردی تشکیل یک زندگی مشترک موفق یکی از مهمترین دغدغه ها می باشد، اما این موفقیت همیشه به معنای موافق بودن و تفاهم کامل در زندگی نیست، بلکه تفاوت ها در کنار یکدیگر و پیدا کردن یک احساس یا نقطه نظر مشترک باعث یک زندگی موفق و سرشار از آرامش های فکری می شود.
 همسران موفق معمولاً میزان انتظار و نیاز خود را از مسائل مالی با یکدیگر مطرح می کنند و از قبل شناخت خوبی از این منظر نسبت به یکدیگر به دست می آورند. آنها هم زمان می کوشند تا این نیازها و انتظارات خود را با توجه به درآمد ماهیانه و سالیانه خود منطبق سازند. آنها می دانند که اگر مدام توقعات زیاد داشته باشند نه تنها به تمامی آنها نخواهند رسید بلکه ذهن خود را آماده خشم و عصبانیت می کنند و در نتیجه اوقات خود و شریک زندگیشان را تلخ خواهند کرد. به خصوص در زندگی هایی که علیرغم تلاش های جدی، اما در آمد مرد کفاف نیازهای اولیه زندگی مشترک را نمی دهد، زن زندگی نیز با توجه به این میزان از درآمد، تمام تلاش خود را می نماید تا با قناعت ها و صرفه جویی ها و درست خرج کردن های خود، به زندگی مرد برکت داده و با همان میزان درآمد زندگی را مدیریت کرده و بسازد. برای چنین سازگاری های با ارزشی است که سعدی شیرین سخن در وصفش سروده:
زن خوب فرمانبر پارسا
کند مرد درویش را پادشا
برو پنج نوبت بزن بر درت
چو یاری موافق بود در برت
همه روز اگر غم خوری غم مدار
چو شب غمگسارت بود در کنار  
کرا خانه آباد و همخوابه دوست
خدا را برحمت نظر سوی اوست
 بر آن بنده حق نیکوئی خواستست
که با او دل و دست زن راستست
 

بله، کماکان فراوانند چنین همسران فداکار و سازگار که در فراز و نشیب های زندگی صبوری به خرج داده و در نهایت طعم شیرین زندگی را می چشند.
در عین حال توصیه ما این است که همین همسران قانع در عین کنترل توقعات، اما در مورد انتظارات خود حتماً با همسرشان گفتگو نمایند و چیزی را در دل خود نگه ندارند. مطرح کردن انتظارات و خواسته ها و رسیدن به نتیجه ای روشن در مسائل مالی، بسیار بهتر از در خود نگه داشتن است!
در عین حال زوجین موفق ضمن شناخت از دیدگاههای یکدیگر در مورد مسائل مالی زندگی، تصمیم در خصوص این موارد را مشترکاً اخذ نموده و هیچ موردی را بدون گفتگو با هم رها نمی کنند.
آنها آموخته اند آنچه که در زندگی به دست آورده و دارند مربوط به هردوی آنهاست و مالکیت فردی خیلی جایگاهی در زندگیشان ندارد. بر این اساس دخل و خرجشان از کیسه مشترک است و جدایی برای جیب‌های خود قائل نیستند!
 در هفته آینده ادامه مدیریت مالی در زندگی زوجین موفق را مورد بررسی بیشتری قرار خواهیم داد. 

تألیف، تهیه و تنظیم:
فاطمه موسوی، روان‌شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 

پیام زندگی (48)


کد مطلب: 640

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/640/هنر-زندگی-۵۲

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com