کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۵۸)

19 شهريور 1401 ساعت 17:15


سلام بر شما خوبان،
امیدواریم که تنظیم روابط با خانواده همسر را شروع کرده باشید. خاطرتان هست که هفته گذشته دو سه مورد از روش ها و تکنیک های زوجین موفق را در همین رابطه بررسی کردیم، این هفته نیز دنباله ی همان بحث را با هم پی می گیریم: 

🔴 تنظیم رابطه همسران موفق با خانواده هایشان (۲)

تا اینجا متوجه شدیم که کاستن از نگرانی های والدین، زوجین جوان را از ورودهای غیر کارشناسی و تداخلات خانواده ها مصون می گرداند و اینکه اشاره شد دو‌ مورد می تواند برای والدین مجوز صادر کند که به خود اجازه دهند تا در زندگی شما ورود کرده و خدای ناکرده از سر دلسوزی، نسخه های یک طرفه و غیرمنصفانه بر علیه همسر شما بپیچند! آن دو مورد عبارت بودند از اینکه تا آنجا که ممکن است والدین را در معرض جزئیات زندگی و به خصوص رابطه خود با همسرتان قرار ندهید و دوم آنکه به هیچ وجه از همسر خود نزد خانواده تان شکوه و شکایت نکنید!
اینها باعث می شود که آنها احساس کنند شما به کمکشان احتیاج دارید و باید کاری کنند! همین امر معمولاً به بدتر شدن اوضاع منجر می شود. توصیه ما به زوجینی که گاهی احساس می کنند نیاز دارند تا در مورد زندگی خود با کسی گفتگو کنند این است که حتماً طرف مشورتشان غیر از والدین باشد. بهتر است با کسی مشورت کنند که حداقل اطلاعات و تجاربی در مورد مسائل خانواده داشته باشد و مطمئن باشند فوری و یک طرفه قضاوت نمی کند و تحت تاثیر نسبت های دوستی و فامیلی قرار نمی گیرد‌ و راز دار است. از نظر ما بهترین گزینه مشاوران امور خانواده هستند که تخصص این کار را داشته و می توانند طرف مشورت بسیار خوب و مطمئنی باشند. 
 


 
از دیگر اموری که می تواند به بهبود وضعیت زندگی تان کمک کند این است اگر تحکیم ازدواج و رابطه با همسرتان برایتان اهمیت دارد، نیازمند این هستید که پس از ازدواج اولویت بندی‌های خود را مورد بازنگری قرار دهید. وقتی که داشتن رابطه‌ی رضایت بخش با همسرتان نسبت به رابطه‌ با خانواده‌ی پدری خود اهمیت کمتری برای شما دارد، نباید انتظار داشته باشید که دچار تعارض و اختلاف با همسرتان نشوید. بنابر این رعایت این اولویت بندی ها بسیار مهم هستند.
یک مطلب بسیار مهمی که در ارتباط با خانواده همسرتان حتماً و باید رعایت کنید تنظیم و کنترل انتظارات از خانواده اوست! بسیاری از افراد پیش از این که وارد زندگی مشترک شوند تصویر خاصی را از خانواده همسر در ذهن خود شکل می‌دهند. برای مثال ممکن است شما انتظار داشته باشید پدرش همواره از نظر مالی همسرتان را حمایت کند یا مادرش ارتباط نزدیکی با نوه‌هایش داشته باشد. داشتن کلیشه‌ها و تصویرهای ذهنی از پیش تعیین شده باعث می‌شود که نتوانید شخصیت حقیقی افراد را بشناسید و با " خود واقعی " آن‌ها ارتباط برقرار کنید. توجه داشته باشید که هرکس شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و شما نمی توانید این انتظار را داشته باشید که آنها بر اساس الگوهای ذهنی شما تغییر رفتار دهند!
 

مطلب دیگر اینکه بسیاری از افراد نیز انتظار دارند خانواده همسرشان همانند فرزند خود با آن‌ها رفتار کند. اما باید بپذیرید که رابطه والد فرزندی یک رابطه بسیار خاص است که در طی سال‌های سال شکل گرفته و استحکام پیدا کرده است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که خانواده همسرتان نقش پدر و مادر شما را برایتان ایفا کنند. باید از هر فرد در جایگاه متفاوت خود انتظاراتی را شکل دهید و نقش‌ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید. هم چنین تلاش کنید امکانات، خصوصیات و ویژگی‌های رفتاری خانواده همسر خود را بسنجید و انتظاراتتان را متناسب با آن‌ها شکل دهید. داشتن توقعاتی که از توان افراد خارج هستند تنها باعث رنجش خاطر و احساس ناکامی بیش از حد در شما می‌شوند؛ برای مثال ناتوانی در ابراز محبت کلامی در برخی خانواده‌ها رایج است. اگر شما نتوانید این خصوصیت را درک کنید همواره احساس می‌کنید مورد محبت قرار نگرفته‌اید یا دائما درگیر این پرسش می‌شوید که " چرا خانواده همسرم مرا دوست ندارند" این در حالی است که عدم ابراز کلام محبت آمیز تنها نشان دهنده نوعی الگوی رفتاری در این خانواده است و تنها به شما اختصاص ندارد. 
غیر از بحث تعدیل و کنترل انتظارات، نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که بتوانید همواره رفتار توام با احترامی با خانواده همسرتان داشته باشید و به آن‌ها نشان دهید که در یک جبهه مخالف قرار ندارید. همچنین توانایی کنترل خشم و مدیریت هیجانات منفی عامل بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند همواره آرامش خود را حفظ کرده و تحت فشار و ناراحتی، رفتارهای نامناسبی از خود نشان ندهید. کم نیستند عروس های جوان و یا دامادهای کم تجربه ای که گاهی بخاطر یک سوءتفاهم کوچک نتوانسته اند هیجانات منفی خود را کنترل کرده و آنچنان واکنش تندی از خود نشان داده اند که تا مدت های مدید، ذهنیت بدی از خود در نزد خانواده ی همسرشان پدید آورده اند!

با بکارگیری همین راهکارهای ساده، خیلی راحت می توانید در تنظیم رابطه خود با خانواده همسرتان موفق باشید👌

تهیه، تنظیم و اقتباس:
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده

 
پیام زندگی (54)


کد مطلب: 718

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/718/هنر-زندگی-۵۸

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com