تاریخ انتشارسه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۱۹۱۹

هنر زندگی (۱۴۵)

همسران گرامی ، سلام
یکی از مهمترین عوامل در روند زیبا سازی زندگی، زیبا و شیرین سخن گفتن است. چقدر خوبند همسرانی که حتی پس از گذشت سالها از زندگی مشترکشان، اما کماکان باهم گویش دلنشینی دارند! خواهشمندیم اینگونه فکر نکنید که چنین همسرانی هیچگاه باهم بحثشان نمی شود و از هم دلخور نشده و باهم قهر نمی کنند! خیر، اصلا اینگونه نیست! بلکه این همسران نیز در سیر طبیعی زندگی، گاهی دچار چنین مباحثی می شوند اما آموخته اند که در مواقع بحرانی زندگی و حتی زمانی که باهم اختلاف نظر دارند، چگونه باهم گفتگو کنند و در نهایت ناراحتی ها را از دل هم در بیاورند!
این هفته اجازه دهید به دنبال مباحث هفته های پیشین بر روی انواع جملات منفی و مثبت برای آشتی و ایجاد رابطه مجدد و یا بهتر بگوییم، ترمیم و بازسازی رابطه بعد از قهر، دقت نماییم.

 

جملات رایج برای آشتی همسران
قبلاً هم گفتیم که مرحله ی عذرخواهی در آشتی همسران، مرحله ی مهم و اساسی است. اینکه طرف خطا کار با چه لحن و بیان و جمله ای عذرخواهی کند خیلی در نتیجه کار تأثیر دارد. لطفاً به جملات زیر کهانواع عذرخواهی ها را با تأثیر منفی بازگو می کند و معمولاً رابطه را خراب تر و ویران تر می کند و در فرهنگ عذرخواهی جامعه ی ما نیز متأسفانه رایج است توجه کنید:«اوکی، به نظرم خیلی جدی گرفتی، حالا خب دیگه، ببخشید!»«واقعا متاسفم برات که این حس بهت دست داد! خب بابا، ببخشید!»«باشه دیگه، ببخشید، حالا راضی شدی؟»«حالا مگه چی شده؟ چرا اینقدر کشش می دی، گفتم که ببخشید!»
ملاحظه می کنید که این شکل از عذرخواهی کاملاً منفی و به صورت رفع تکلیف بوده و نشان از آن دارد که طرف خطاکار اصلأ خطای خود را نپذیرفته و خیلی با اکراه عذرخواهی می نماید. بدیهی است نمی توان از چنین عذرخواهی انتظار آشتی و بهبود در روابط داشت! اما همانطور که قبلاً هم گفتیم عذرخواهی واقعی به گونه ایست که می تواند از شدت ناراحتی طرف مقابل بکاهد و او را به حالت تعادل بازگرداند. اکنون تعدادی از جملات مثبت در عذرخواهی را با هم مرور می کنیم: «
با اینکه قصد من شوخی بود، ولی می فهمم حرفتو، درست میگی؛ معذرت میخوام که حواسم به این موضوع نبود»«متاسفم کاری کردم که باعث شد این حس بهت دست بده، ازت عذر می خوام»«چه جوری میتونم جبران کنم؟ چیکار کنم که یکم حالت بهتر بشه، میشه منو ببخشی؟»واقعاً متأسفم که ناراحتت کردم، قول میدم برات جبران کنم، می دونی که خیلی دوستت دارم و برام چقدر مهمی!»ابراز جملات فوق با لحن ملایم، مهربانانه و اینکه پشیمانی از آن پیدا باشد تأثیر بسیار خوبی بر روی مخاطب خواهد داشت.

یادمان نرود که عذرخواهی های مودبانه و صادقانه، از شدت ناراحتی ها می کاهد و دلخوری ها را پاک می نماید و در تعمیق رابطه معجزه می کند.از سوی دیگر توصیه ای هم به همسران ناراحت شده و احتمالاً قهر کرده داریم که اگر دیدند همسرشان بعد از خطا و اشتباهی که کرده واقعا نادم و پشیمان است و متوجه خطای خود شده و در تلاش برای تجدید رابطه بوده و غرور خود را زیر پا می گذارد تا خالصانه عذرخواهی کند، شما نیز دست از ادامه ی سکوت و قهر خود بردارید و به این موضوع توجه کنید که خوشبختانه چقدر برای همسرتان رابطه با شما مهم است که چنین خالصانه تلاش می کند. دیگر همینقدر کافیست و ادامه دادن به قهر و سکوت در برابر چنین همسری که اینقدر زندگی مشترک و رابطه با شما برایش مهم است گاهی شاید بیش از خطای او مسئله آفرین باشد. خیلی باید حواسمان باشد که در چنین مواقعی به ورطه ی لجاجت و غرور سقوط نکنیم! عواقب چنین رفتاری در نپذیرفتن عذرخواهی صادقانه و مطلوب می تواند به بی تفاوتی همسری که خطا کرده منجر شود که اصلاً موقعیت جالبی برای تداوم زندگی زناشویی نیست و بدانید که در صورت انجام چنین ناشی گری، جای شما با همسر خطاکارتان عوض خواهد شد و هزینه ی سرد شدن رابطه بر عهده ی شما خواهد افتاد!

 

بنابر این مجدداً توصیه می شود اگر دیدید همسر شما متوجه خطای خود شده و آن را تکرار نمی کند و صادقانه و خالصانه عذرخواهی می‌کند، شما نیز وظیفه دارید او را با آغوش باز و روی خوش و بزرگواری پذیرا باشید.برای همه زوجین گرامی در تمامی اوقات زندگی و فراز و فرودهای آن آرزوی رابطه ای شیرین و عاشقانه می نماییم.

تألیف، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر