تاریخ انتشاريکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۱۹۳۲

هنر زندگی (۱۴۶)

درود بر زوجین گرامی
همانطور که شاهد بوده اید ما در طی سه چهار هفته ی اخیر بر روی مسأله مهم عذرخواهی در بین همسران آن هم در زمانی که خطای رفتاری و یا گفتاری از یکی از همسران سر می زند و لازم است برای تداوم‌ و تعمیق رابطه همسری، عذرخواهی منطقی و مناسبی از سوی طرف خطاکار صورت پذیرد، بررسی همه جانبه ای داشتیم و حتی نمونه های از جملات کاربردی را نیز آوردیم. نکته ی مهمی که در یک عذرخواهی صادقانه نهفته این است که علاوه بر رفع ناراحتی و کدورت پیش آمده، باعث عمق بخشیدن بیشتر به عشق و رابطه در بین همسران می گردد. این هفته بر آنیم تا بجز موقعیت عذرخواهی صادقانه، رفتارهای دیگری که می تواند منجر به تعمیق و تداوم رابطه و عشق در بین همسران گردد را معرفی نماییم.

تشکر کردن می تواند باعث عمق بخشیدن به عشق و تداوم رابطه گردد
باور کنید یک سری از رفتارهایی که برای عمق بخشیدن و تداوم رابطه زناشویی مفید می باشند
به قدری به نظر ساده و معمولی می رسند که بسیاری از آن ها نادیده گرفته می شوند. اگر عذرخواهی صادقانه در مواقع خاصی ضرورتش پیش می آید اما رفتارهایی را که یادآوری می نماییم می توانند به وفور و در موقعیت‌های مختلفی انجام شده و زندگی را زیباتر نمایند. جالب است بدانیم همین تشکر کردن از یکدیگر که خیلی هم ساده به نظر می رسد اگر درست انجام شود چقدر می تواند عشق و ارادت همسران را نسبت به یکدیگر افزایش دهد.

 

وقتی شما از همسرتان بابت کارهایی که انجام می دهد و یا زحماتی که می کشد تشکر و قدردانی می کنید یعنی اینکه او را می بینید، برایش ارزش قائل هستید، برایتان مهم است، متوجه زحماتش می باشید و قدرش را می دانید! این ها همه احساسات بسیار خوبی را در همسر شما بوجود می آورد؛ دلش را به زندگی گرم نموده و باعث افزایش روحیه و در نهایت ایجاد سلامت و تعادل در افکار و روح و‌ روانش می گردد. قلبش پر از امید به آینده شده و‌ انگیزه اش برای کار و تلاش هرچه بیشتر چندبرابر می شود. تشکر کردن احساس مقبول بودن و قبول داشته شدن می دهد که یکی از بهترین احساس ها در روابط عاطفی است. همه ی این انرژی های خوب و مثبت
از معجزه ای به نام تشکر کردن برمی آید.

ما باید بپذیریم که دارای یک ضعف عمومی در سطح اجتماع خود نسبت به انجام این رفتار هستیم. تا به حال چندبار شده که پس از خریدن نان از نانوا و همکارانش تشکر کرده و از نانوایی خارج شده باشیم. یا در زمانی که در نوبت خرید نان هستیم چند نفر را می بینیم که پس از خرید نان تشکر می کنند! همین صحنه را در هنگام پیاده شدن از اتوبوس شرکت واحد، خریدها و ارتباطات روزانه در نظر بگیرید. می بینید که تشکر کردن از مخاطب در بین ما خیلی کم رنگ است! اما در برخی از فرهنگ ها به وفور و وضوح رفتارهای تشکر آمیز دیده می شود.

ژاپنی ها که در این موضوع سرآمد هستند و با اینکه رفتارهای مودبانه آنها را نسبت به یکدیگر بارها در فیلم ها و سریال هایشان دیده و مورد تحسین قرار داده ایم اما متأسفانه کمتر از ایشان آموخته ایم! مشکل دیگرمان این است که معمولاً ما برای نزدیکان خود متأسفانه زبان تشکر کمتری داریم و از سویی نسبت به غریبه ها نیز بسیاری از تشکرهای ما تعارف گونه و ظاهری است که نشان می دهد نوعی رفتار نمایشی از خود بروز می دهیم و تشکر کردن در منش و تربیت ما آنچنان که باید رسوخ نکرده!
که اگر اینگونه نبود ما باید همواره اهل تشکر از اطرافیان خود و بخصوص نزدیکانمان یعنی همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر خویش می بودیم. این اصلأ نشانه ی خوبی نیست!

توصیه ما این است که تشکر کردن خالصانه و صادقانه را تمرین کنیم و به مرور وارد گویش، رفتار، شاکله و شخصیت خود کنیم. خواهیم دید که با این تغییر رفتار به مرور زمان چقدر در پیرامون خود تغییرات خوب و مثبت پدید آورده و سود معنوی آن تماماً به خود ما باز می گردد. توجه کنید که تشکر هم اگر می خواهد مثمر ثمر باشد باید مانند مطالبی که در مورد عذرخواهی گفتیم، همانطور صادقانه و با لحن و بیان مناسب باشد. اگر تشکر کردن را سرسری و بدون توجه و حتی بدون نگاه در چشم همسرمان انجام دهیم به شدت از تأثیر آن کاسته ایم و انگار حالت رفع تکلیف و از سر اجبار بودن به آن‌داده ایم! ما باز هم در هفته های آتی از این نوع رفتار های به ظاهر ساده اما مهم که برای عمق بخشیدن به عشق و رابطه ی همسران سودمند می باشد را خدمتتان یادآوری خواهیم نمود.

تألیف، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر