تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : ۱۹۴۷

هنر زندگی (۱۴۷)

سلام و درود بر زوجین گرامی
زندگی مشترک و زناشویی از مواهب و نعمت های بزرگ است که می تواند باعث رشد و پیشرفت انسان و همچنین موجب تعادل روح و روان او گردد.
ما انسان ها در کنار زوج و همسر خود می توانیم احساس خیلی بهتری نسبت به زندگی و انگیزه ی بیشتری برای کار و تلاش داشته باشیم. اما شاید آنچه امروزه در پیرامون خود ملاحظه می کنیم این باشد که همسرانی را می بینیم که در زندگی مشترک خود بی رمق و انگیزه شده و وجود همسرشان برای ایشان عادی شده و آن حس و حال و انرژی دوران نامزدی را در خود احساس نمی کنند!
چنین روندی زنگ خطر جدی برای رابطه ی زناشویی است!
ما از شماره ی قبل هنر زندگی به دنبال معرفی راهکارها و رفتارهایی هستیم که بکارگیری آنها می تواند باعث عمق بخشیدن به عشق و رابطه ی همسران گردیده
و از ایجاد یکنواختی، کرختی و بی رمقی در زندگی و رابطه جلوگیری نماید.

 

در مورد موضوعات مورد علاقه باهم گفتگو کنید
حتماً این جمله را بارها شنیده اید که «رابطه نیاز به توجه و نگهداری دارد».
شاید از خود پرسیده باشید که برای حفظ و‌ تداوم رابطه چه‌ کارهایی باید انجام داد؟
یکی از بهترین راهکارهای تداوم زندگی مشترک و حفظ رابطه زناشویی و تعمیق و افزایش عشق و علاقه مندی در رابطه ی زوجین این است که در مورد مطالب و مسائل مورد علاقه با یکدیگر گفتگو کرده و باهم تبادل نظر و افکار داشته باشند.
به عنوان مثال کم نیستند زوجینی که باهم به تماشای فیلم یا سریالی می نشینند و پس از آن در مورد فرازهایی از آن فیلم با هم ساعت ها گفتگو و تبادل نظر می کنند. این کار می تواند در هنگام مطالعه ی یک کتاب که مورد علاقه ی دوطرف است نیز فصل به فصل کتاب اتفاق بیفتد. در حقیقت زمانی که زوجین چنین لحظات با کیفیتی را باهم می گذرانند، احساس خیلی خوبی را تجربه کرده و‌ با این رفتار گویا به هم اثبات می کنند که چقدر یکدیگر را قبول داشته و برای یکدیگر مهم هستند.
تبادل چنین احساساتی است که می تواند رابطه را زنده نگه داشته و به آن معنا و عمق ببخشد. بنابر این ملاحظه می شود که حفظ روابط خوب کاری بس عاقلانه است، زیرا شما و همسرتان احساس
بهتری نسبت به یکدیگر و به رابطه خود خواهید داشت.
 

در نظر بگیرید همسرانی که برای دست در دست هم داشتن و قدم زدن با یکدیگر وقت گذاشته و برای این کار اهمیت قائل می شوند، حتماً با این رفتار نشانه هایی از عشق و علاقه به یکدیگر را به یکدیگر ابراز کرده و باعث تداوم رابطه و بیرون آمدن از یکنواختی و عادی شدن برای یکدیگر می شوند.
نکته ی بسیار حائز اهمیت که باید به آن اشاره شود این است که فرزندان نیز این رفتارها را در عمل می بینند و می آموزند.

 

در نظر بگیرید اگر شما رفتار درستی با همسر خود نداشته باشید نمی توانید امیدوار باشید كه رفتار كودك شما نیز در آینده با همسرش صحیح و منطقی باشد، هر چند كه او را به بهترین مهدكودك یا بهترین مدرسه و دانشگاه بفرستید. دانشگاه واقعی كودكان برای یادگیری هنر زندگی، كانون گرم خانواده است.
بنابراین شما می توانید با عمل به موارد مطرح شده در خصوص نحوه برخورد با همسر، به فرزندان خود بیاموزید كه در آینده چگونه با همسر خود رفتار كنند تا بتوانند انسان های موفقی در زندگی شخصی و زندگی اجتماعی شوند. تمامی
موارد مطرح شده در این خصوص، جنبه تربیتی دارد و نیز در افزایش مهر و علاقه بین زوجین و تداوم رابطه تأثیرات فوق العاده ای به همراه خواهد داشت.
بنابر این در طی شماره های اخیر هنر زندگی، به رفتارها و راهکارهای عذرخواهی کردن صادقانه پس از بروز خطا و تشکر کردن از همسر بخاطر همه زحماتی که در زندگی می کشد و‌ توجه و‌ وقت گذاشتن برای داشتن لحظات با کیفیت و گفتگو در مورد مسائل و مطالب مورد علاقه اشاره کردیم و ملاحظه می کنید که چقدر به نظر این رفتارها ساده و پیش پا افتاده می آیند، اما انجام آنها نقش مهمی در تداوم رابطه و تعمیق عشق و محبت در بین زوجین دارد.
ما در هفته آینده بازهم در این خصوص با شما مطالبی را در میان خواهیم گذاشت. امید است در حفظ رابطه ی خوب و صمیمی با همسر خود موفق و کوشا باشید.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر