تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۱۹۷۶

هنر زندگی (۱۴۹)

درود بر همسران گرامی
دنیای اطراف ما پر از انرژی های منفی و مخرب است. ما روزانه ممکن است با آدم هایی مواجه شویم که با رفتار و گفتار خود موجب آزردگی ما شده و انرژی بسیار منفی از خود ساطع نمایند.
باید مراقب باشیم همانطور که جسم خود را همواره از ویروس ها، میکروب ها، باکتری ها و هر نوع آلودگی دیگری حفظ می کنیم، افکار و عواطف و به طور کل روان خود را نیز از آلودگی هایی نظیر امواج منفی که در چنین انسان هایی وجود دارد بر حذر داشته و تکنیک های محافظت از خود را بلد باشیم و از سویی دیگر صد البته مراقب رفتار و گفتار خود نیز باشیم که باعث انتقال موج منفی به دیگران و آسیب زدن به آنها نباشیم و بخصوص نزدیکان خود و از همه مهمتر، همسرمان را آزرده خاطر نسازیم!


 
چگونه به همسر خود انرژی مثبت دهیم!؟
اولین توصیه ما در مورد اینکه چگونه به همسر خود انرژی مثبت دهیم این است که سعی کنید در تحویل گرفتن همسرتان و حال و احوال کردن
با او به خصوص در دیدارهای اولیه روزانه پیشقدم باشیم و معطل این نباشیم که ابتدا او باید بیاید و ارتباط کلامی و یا دست در دست گرفتن و حتی در آغوش گرفتن را آغاز نماید.
ما در کلینیک های مشاوره زیاد با این موضوع درگیر هستیم که همسران گویا منتظر طرف مقابل هستند تا به سمت او بیاید و ابراز محبت و ایجاد رابطه نماید!
جالب است بدانید طرفی که دارای شخصیتی کامل تر و اعتماد به نفس بیشتری است هیچگاه برای دادن انرژی مثبت به همسرش معطل او نمی ماند و انتظارات و توقعات خود را در این زمینه کنترل کرده و همواره می تواند پیشقدم باشد. این رفتار آغازگرانه نشان از شخصیت سالم و مستحکمی دارد که دارای تفکر مثبت است و معمولاً هیچ برخورد و یا اتفاقی نمی تواند نگاه مثبت او را تغییر دهد.
در نزد چنین افرادی حتی رفتارها و حرکات ناراحت کننده نیز نمی توانند ذهنیت مثبت او را تضعیف کرده و به سادگی دست از مثبت بودن برداشته و تبدیل به انسانی منفی شوند. این دسته از افراد مراقب هستند تا همیشه مانند بمب انرژی عمل کنند و دست از توقع برداشته و رفتار همسرشان را درست تحلیل کنند.
به عنوان مثال اگر مردی از محل کار به خانه بازگشته و خسته و بی رمق نشان می
دهد، همسرش این رفتار او را حمل بر بی اعتنایی به او و زحماتش که در منزل کشیده نمی نماید و پیش خود می گوید حتماً امروز همسرم مسأله و مشکل خاصی در محل کارش داشته که اینگونه است و سعی می کند با او همدلی کرده و خستگی اش را با برخورد مناسب، چای و‌ میوه آوردن، خوشرویی و خوش برخوردی در آورد. اما چیزی که در روابط اغلب همسران رایج است این است که اگر رفتار سردی از یک طرف سر بزند، طرف دیگر زود به موضع منفی تری افتاده و رفتار شایسته ای از خود نشان نمی دهد.
 

به عنوان مثال اغلب خانم ها در چنین شرایطی فوراً باب گله مندی را باز کرده و می گویند: «اگر تو در بیرون از منزل کار کرده ای و خسته ای، من هم درون خانه زحمت کشیدم و خسته ام!» بکارگیری چنین جملاتی نه تنها دردی را دوا نمی کند، بلکه معمولاً اوضاع را بدتر می کند. چاره کار افزایش ظرفیت درونی و کاستن از توقعات و تحلیل درست بر روی رفتار سرد همسرمان است. اینکه سعی نکنیم مقابله به مثل کنیم، بلکه سعی کنیم علت کم رمقی و بی انرژی بودن همسرمان را دریافته و‌درک کنیم و پاسخش را با انرژی مثبت خود بدهیم.
اما در دراز مدت ممکن است همین انسان های مثبت اندیش با ادامه ی رفتارهای مثبت خود، اگر بازخورد خوبی از همسرشان دریافت نکنند، رفته رفته دلسرد شده و آنها نیز کنار بکشند. در این مواقع توصیه ما این است که اگر می بینید تمامی روش ها و تکنیک هایی که تاکنون
برای گرم نگه داشتن رابطه زناشویی مطرح کرده ایم را به درستی بکار برده اید ولی کارساز نبوده و کماکان همسرتان برخوردی سرد و دور از انتظار دارد، زنگ خطر را برای رابطه شما به صدا در آورده و حتماً توصیه می کنیم مشکل خود را با مشاور با تجربه و آگاه در میان بگذارید.

 

بنابر این اگر شما تلاش کرده اید گفتگو کنید، احترام گذاشته و در محبت کردن پیشقدم بوده اید، همواره فضای خانه را مثبت نگه داشته و از رابطه ی خود سعی کردید مراقبت کنید، به دنبال انجام فعالیت های مشترک، قدم زدن و یا مسافرت رفتن با همسرتان بوده و اگر احساس اعتماد و حمایت به او داده اید اما به صورت مداوم از سوی او سردی و بی اعتنایی می بینید، شک نکنید که این موضوع نیاز به بررسی جدی از سوی مشاوران زوج درمانگر دارد. چرا که رفتارهای فوق را که برشمردیم از بهترین راهکارهای حفظ رابطه و تعمیق عشق و علاقه همسران به یکدیگر هستند و معمولاً بکار گیری این تکنیک ها رابطه ی زوجین را گرم و عالی می نماید. با بررسی زوج درمانگران، علل و عوامل سردی در رفتار مشخص شده و سیر درمان آغاز می گردد.
ما بازهم در این خصوص باشما مطالبی را در میان خواهیم گذاشت.

تألیف، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر