تاریخ انتشارشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۲۴۵

هنر زندگی (8)

هنر زندگی (8)
گفتگوی همسران
 
سلام بر شما عزیزان
 
خاطرتان هست که مباحث هنر زندگی در باب گفتگو رسید به گفتگوی همسران. 
 
یک سری یادآوری ها و توصیه ها در این رابطه مطرح هست که اگر آن را به هنگام گفتگو با همسرمان رعایت کنیم، قطع یقین زندگی خوب و شیرینی را تجربه خواهیم کرد.
 
اولین توصیه : شنونده خوبی باشیم؛
بسیار دیده شده که همسران در هنگام گفتگو شنونده خوبی برای یکدیگر نیستند و فقط می خواهند خودشان حرف بزنند و طرف مقابل گوش کند، غافل از آنکه طرف مقابل نیز همین کار را می کند، یعنی فقط به حرفهایی که خودش می زند توجه دارد و حرفهای طرف دیگر را خوب نمی شنود. باید گفت که حاصل چنین گفتگوهایی معمولاً بسیار بد فرجام است و به بگو مگو و کشمکش و جدل می انجامد، دلیلش هم روشن است، فقط به دلیل «شنونده خوب نبودن» و توجه به حرف طرف مقابل نکردن این اتفاق بد می افتد.  با چنین گفتگویی هیچکدام به منظور واقعی یکدیگر پی نبرده و در ارتباط با صحبتهای طرف مقابل مدام دچار سوء تفاهم شده و هر لحظه پاسخهای نامناسب‌تری به یکدیگر می دهند. معمولاً چنین صحبتهایی در بین همسران پس از چند جمله به مشاجره و پرخاش می انجامد و چون هیچکدام علاقه ای به شنیدن ندارند مدام در بین صحبت دیگری حرف می زنند و صحبت او را قطع می کنند تا خودشان حرف بزنند، که البته دیگر حرف زدنی در کار نیست و بیشتر به شلیک کردن و حرص خود را خالی کردن می ماند تا حرف زدن!!!

گزارش های بسیاری از تعدد و فراوانی این نوع گفتگوهای آسیب زا در زندگی زوجین در دست است. امروزه متأسفانه تعداد زوجینی که در طی یک روز چندین و چند بار گفتگوهایشان به چالش کشیده می شود و رفته رفته از یکدیگر خسته شده و فاصله می گیرند، کم نیست، چرا که رابطه کلامی خوبی را باهم تجربه نمی کنند!
اگر برای شما بگوییم که ما مشاوران در کلینیک های مشاوره وقتی فضایی را پدید می آوریم که همسران به نوبت حرف خود را کامل بزنند و به حرف یکدیگر دقیق توجه کنند و در بین صحبت های یکدیگر نیایند، بسیاری از مسائل با همین روش حل می شود، تعجب نکنید! چون گویا برای اولین بار است که زوجین منظور یکدیگر را می فهمند و گویا اولین بار است که شنونده خوبی برای یکدیگر شده اند!
در خیلی از مواقع در چنین فضایی، میزان انصاف طرفین خودبخود افزایش می یابد، چرا که تازه متوجه شده اند که منظور همسرشان چه بوده!؟
پس از یکی دو جلسه مشاوره که همسران تاثیر شیرین و معجزه آسای «شنونده» بودن را در زندگی خود لمس می کنند و به یکدیگر اجازه می دهند تا کلام منعقد شود و حرف را کامل زده شود و منظور درست بیان شود و عجله ای در پاسخگویی نداشته باشند، می بینند که چقدر سطح مفاهمه بالا آمده و از گفتگو با یکدیگر لذت می برند و تمام آن بی احترامی ها و چالش های کلامی جایش را به گفتگویی لذت بخش و عشق آفرین داده که حاصلش افزایش درک و فهم متقابل و عشق و محبت بین زوجین است.
بد نیست تکنیک شنونده بودن را در تمامی ارتباطات کلامی خود تمرین کنیم چه با دیگران و چه با همسر!
فراموش نکنیم یکی از مهمترین شاخص های رسیدن به بلوغ فکری و شخصیتی در انسان، همین صبور بودن در شنوندگی به هنگام گفتگوست. اگر کسی بتواند بزرگوارانه به مخاطبش اجازه دهد تا حرفش را کامل بگوید و در میان صحبتش نیاید و کلامش را قطع نکند، نشانه ای از کمال روحی و منش والای اوست.
بزرگی و بزرگواری را نیز می توان تمرین کرد و آموخت.
 
ان شاءالله در هفته آینده ادامه «ویژگی های گفتگوی همسران» را پی خواهیم گرفت-
 
شاد و سربلند باشید
 
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر