تاریخ انتشارشنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۲۵۵

هنر زندگی (۹) 

هنر زندگی (۹) 


درود بر شما منطقه شانزدهی های تهران! 
چطورین!؟ خوبین!؟ 
امیدواریم با بکارگیری توصیه های« هنر زندگی» که در مورد قواعد گفتگوی ثمربخش است، به زندگیتون طعم شیرین و دلچسب دهید، بخصوص رعایت توصیه ها در گفتگو با همسر و شریک زندگی مون خیلی می‌تونه صفا و صمیمیت و عشق را به زندگیمون برگردونه و یا افزایش بده.
خاطرتان هست که توصیه اول در گفتگوی همسران در هفته گذشته «شنونده ی خوب» بودن معرفی شد که امیدواریم در طول هفته گذشته آن را تمرین کرده باشید و اثرات معجزه آسای آن را دیده باشید. و اما توصیه ی بعدی: 

توصیه دوم: محترمانه گفتگو کنید!
دنیای زناشویی و رابطه ی بین همسران بسیار دنیای عجیبی است و فراز و فرود بسیار دارد. از آنجا که این رابطه ی انسانی طولانی ترین، نزدیک ترین، عمیق ترین، گسترده ترین، پیچیده ترین و در عین حال زیباترین رابطه ی انسانی است و همسران در مورد همه مسائل مادی و معنوی و فردی و اجتماعی باهم سر و کار دارند و این «کلام» است که مهمترین عامل تنظیم کننده، حفظ کننده، ارتقاء دهنده و یا خدای ناکرده برهم زننده ی این رابطه عزیز و مقدس می باشد، لذا جا دارد تا در مورد چگونگی طی نمودن مسیر طولانی زندگی با همسرمان قدری بیشتر دقت کنیم. 
وقتی می گوییم این رابطه طولانی ترین رابطه است در حقیقت نشان از آن دارد که در طول عمرمان با هیچکس دیگری به اندازه همسرمان وقت نمی گذرانیم و در اغلب اوقات رابطه کلامی بین زوجین برقرار است، بین دو نفری که نزدیک ترین رابطه را با هم دارند و همین امر موجب می شود تا در بسیاری
از اوقات دچار اشتباهات عجیبی در مراودات و ارتباطات کلامی با همسر خود شوند. 
برخی سطح گویش و گفتگوی خود را به بهانه صمیمیت، بسیار پایین آورده و با الفاظ سخیف و حتی زشت یکدیگر را صدا می زنند و با یکدیگر گفتگو می کنند!
برخی در قالب شوخی های کلامی یکدیگر را تحقیر و مسخره و یا مورد سرزنش قرار می دهند!
و برخی پا را از این هم فراتر گذاشته و اعضای خانواده یکدیگر را نیز بازیچه ی همین صمیمت و شوخی های خود قرار می دهند و متاسفانه نام آن را ظرفیت دار بودن می گذارند! 
این که خیلی خوب است تا همسران با یکدیگر رابطه ی صمیمی و روان داشته باشند و رابطه ی کلامی شان از سوء تفاهم به دور باشد، اما بارها در کلینیک مشاوره شاهد آن بوده ایم که تعداد زیادی از اختلافات زناشویی بین همین زوجین به ظاهر صمیمی و به اصطلاح باظرفیت اتفاق افتاده چرا که وقتی بحثشان بالا می گیرد با آن گفتگوی به عادت تبدیل شده ی سطح پایین که هیچ احترامی را باقی نگذاشته، کل رابطه را به فنا می دهند و چیزی برای هم باقی نمی گذارند! و اسفناکتر آنکه در اغلب اوقات فرزندان نیز شاهد این گفتگوی سطح پایین و غیر محترمانه پدر مادرشان می باشند. بی شک آنها همین الگوی نادرست را به زندگی آینده خود خواهند برد و همین رفتار را با همسرخود خواهند داشت.
اما زوجینی که همواره در طول زندگی پرده ای از احترام را بین خود حفظ می نمایند حتی به هنگام گفتگوهای چالشی نیز رعایت حدود و‌ حریم یکدیگر را کرده و اجازه نمی دهند رابطه همسری و زندگیشان با بکارگیری واژگانی که نه در شأن خودشان هست و نه در شأن همسرشان بر باد رود!
حفظ احترام همسر به هنگام گفتگو در حقیقت حفظ احترام به زندگی خودمان است. چقدر این نکته مهم است که فرزندان همواره شاهد گفتگوی احترام آمیز پدر و مادرشان باشند. آنها همین الگوی پسندیده زندگی  را به آینده ی خود خواهند برد.
فراموش نکنیم که حفظ احترام و رعایت حریم و حرمت همسر، یکی از عوامل بسیار مهم در تداوم زندگی زناشویی و افزایش عشق و محبت در بین همسران است.
برایتان همواره زندگی مملو از عشق و شادمانی آرزومندیم.

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور


 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر