تاریخ انتشارشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۳۶۹

هنر زندگی (۲۱)


سلام بر سروران گرامی،
و درود بر شمایی که حواستان به طرز گفتگو و ارتباطات کلامی  با اطرافیانتان و بخصوص با همسرتان هست🌹
 
به دنبال طرح روش ها و راهکارهای گفتگوی صحیح و بخصوص گفتمان بین همسران و بررسی مسائل مرتبط در ایجاد تعارض و اختلاف بین همسران و روش های برخورد با این پدیده به این موضوع رسیدیم که بکارگیری روش ها و توصیه های درست و دقیق و بجا می تواند در رفع تعارضات کمک کننده باشند و از آن سو نیز به همان میزان روش های نادرست برخورد با تعارضات می تواند مشکل را دوصدچندان کرده و گره کور بر حل اختلاف و تعارضات زناشویی زده و آن را تشدید کند. در همین رابطه در هفته گذشته مورد دخالت های کنترل نشده و نسنجیده والدین با هم گفتگو کردیم. در این هفته به یکی دیگر از زمینه های تشدید تعارض در بین همسران می پردازیم:
 

 
🔴 از هرگونه لجبازی با همسر خود بپرهیزید
 
شاید برایتان عجیب باشد که بشنوید تعداد قابل توجهی از زوجین گه گاه به صورت آگاهانه و یا ناخودآگاه به دنده ی لجاجت و لجبازی با همسرشان می افتند!
همان همسری که بعضاً عاشقش هستند و دوستش دارند و همان همسری که برای رسیدن به او چه تلاش ها که نکرده و همان همسری که زحمات فراوان در زندگی مشترک کشیده و فرزندآوری کرده و یا در تامین معاش خانواده از جان خود مایه گذاشته است.
در مضرات یکدندگی و لجبازی سخن بسیار است. یکی از مهمترین آثار منفی لجبازی، تشدید اختلافات زن و شوهرها است که ادامه آن به سلامت روانی خانواده آسیب می رساند و کار را به جای باریک می کشاند. معمولاً دیده شده که فرد لجباز قدرت تصمیم گیری و استقلال فکری مناسبی ندارد و حاضر به کنار گذاشتن افکار غیرمنطقی خود نمی باشد.
این شخص احترامی برای عقاید دیگران قائل نیست و تنها خواسته های خودش برایش مهم است. این دسته از افراد اطلاع ندارند که ادامه ی لجبازی با همسر، زندگی مشترک را به پرتگاه سقوط و طلاق و جدایی می کشاند.
اغلب ما معتقدیم که لجبازی یک رفتار کودکانه است که بیشتر از افراد نابالغ سر می زند. اما متأسفانه کم نیستند انسان هایی که در سنین بالا هم دست به چنین رفتارهایی با همسر خود می زنند.
لجبازی نوعی رفتار تقابلی است که در آن شخص برای نشان دادن قدرت خود و یا دفاع از خود بروز می دهد و در واقع می خواهد به فرد مقابل نشان دهد که قادر به کنترل و شکست او می باشد. فرد لجباز روی نظرات و عقاید خود پافشاری می کند و با نظرات دیگران، گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه مخالفت می کند.
 لجبازی زندگی مشترک را قطعاً با مشکل مواجه می کند و زندگی زناشویی را به بن بست های جدی می کشاند.
لجبازی در زندگی زناشویی همان جنگ قدرت است که هر کدام از زوج ها قصد به کرسی نشاندن حرف خود را دارند. بنابراین می توان گفت که یکی از علل شایع مراجعین به دادگاههای خانواده، لجبازی است که در نهایت اگر از آن دست بر ندارند، منجر به جدایی زن و شوهرها می شود.
اغلب در زوج هایی که شناخت کافی از یکدیگر ندارند و علاوه براین از نظر خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و تحصیلات با هم اختلاف دارند، لجبازی بیشتر مشاهده می شود. به طور کلی لجبازی نوعی رفتار نامطلوب است که به روش های مختلف خود را نشان می دهد مانند قهر کردن، گریه کردن، فریاد کشیدن، آسیب رساندن به خود یا دیگری، ناسزاگفتن،
شکستن وسایل و موارد دیگر.


در این میان اگر فرزندی هم وجود داشته باشد با لجبازی های والدین آسیب زیادی خواهد دید. این فرزندان معمولا به نوعی اضطراب در طول زندگی خود مبتلا می شوند. والدین لجباز، اختلافات خود را مانند میدان جنگی می بینند که هرکاری برای پیروزی خود انجام می دهند و در هنگام لجبازی، هیچ کس و هیچ چیزی برایشان مهم نیست!
این افراد با لجبازی خود، بحث را ادامه داده و حاضر به قبول اشتباهات خود نیستند و در برابر هر حرفی، جواب های خودسرانه داده و مقابل هر عملی، رفتار غیر منطقی از خود بروز می دهند.
اغلب مشاورین امور خانواده ریشه لجبازی های زوجین را در غرور و خودبزرگ بینی، انتقام گیری، کمبود و یا عدم اعتماد به نفس و جهل و ناآگاهی آنها می دانند که توجهی به عواقب آن نداشته و مدام با یکدندگی به قهرهای طولانی و محل نگذاشتن به یکدیگر و یا به سرزنش های بیجا و تحقیر و سرزنش پیاپی و جر و بحث های کشدار و سخیف می پردازند!
توصیه های مهم ما در این گونه موارد این است که اگر دیدید همسرتان چنین رفتارهایی را انجام می دهد، بهتر است برای بهتر شدن اوضاع، شما متقابلاً رفتارهای مشابه نداشته باشید و با صبر و صبوری سکوت کنید تا لجبازی های طرف مقابل تشدید نشده و فروکش کند. باید توجه داشته باشید که لجبازی در زندگی مشترک نه تنها رابطه را بدتر می کند بلکه با ایجاد تعارضات به هر دو نفر آسیب می رساند. بهتر است اصول ارتباط موثر با همسرتان را یاد بگیرید. بهترین و موثرترین رفتار، سکوت است؛ بنابراین سعی در کنترل خود داشته باشید، چرا که پرخاشگری شما، لجبازی او را بیش از قبل می کند. در زمان مناسب علل لجبازی او را بررسی کرده و آنها را رفع نمائید.
اشاره شد که عدم خودباوری و کمبود اعتماد به نفس یکی از مهمترین دلایل لجبازی می باشد. .
فراموش نکنید که همیشه همسرتان مقصر نیست بلکه گاه رفتار اشتباه شما موجب لجبازی همسرتان می شود. در اکثر مواقع لحن نادرست و اشتباه شما، همسرتان را وادار به لجبازی می کند. رفتار صحیح در بروز اختلاف و دعوا، در جلوگیری از لجبازی همسرتان موثر است. از دیگر راهکارهای موثر برای حل مشکل لجبازی این است که مهارت های گفتگوی خود را تقویت کنید و از روش مناسب گفتگو که به لجبازی نرسد استفاده کنید. تا زمانی که شرایط همسرتان متعادل نشده راجع به موضوعی که موجب لجبازی او شده است صحبت نکنید. از کلمات مثبت و لحن آرامش بخش استفاده کنید. ویژگی های منفی رفتار همسرتان را در «زمان مناسب» به او بگوئید. تشخیص این زمان مناسب برای شما کار سختی نیست. سعی کنید در صحبت کردن خود لطافت و مهربانی را نشان دهید و صحبت های خود را با " تو" آغاز نکنید. بهتر است جملات خود را با کلمه "من" یا "ما" شروع کنید زیرا در غیر اینصورت حس مقصر بودن یا سرزنش کردن در او افزایش پیدا می کند. روش مناسب انتقاد کردن را بیاموزید و اینکه چطور می توان ویژگی های منفی همسرتان را به او بگوئید تا آنها را اصلاح کند. تا حد ممکن با او مدارا کنید تا رفتار خود را تغییر دهد.
هرگز از کلمات کنایه آمیز استفاده نکنید زیرا لجبازی او را شدیدتر خواهد کرد. اگر همسرتان هنگام لجبازی زمان زیادی را به بحث و حرف زدن می پردازد، صبوری کنید و این اجازه را به او بدهید تا خود را از هیجان تخلیه کند و صحبت هایش تمام شود. هرگز هنگام لجبازی همسرتان، سعی در قانع کردن او نداشته باشید و با او بحث نکنید و دست آخر اینکه از ویژگی های مثبت همسرتان تعریف کنید تا اعتماد به نفس او افزایش پیدا کند و آنگاه او را دعوت به آرامش کنید.
 
امید است با صبر و صبوری و تمرین سعه صدر و کسب مهارت در گفتگوی خوب و متین که داشتن آن لازمه ی زندگی مشترک و هر نوع رابطه ی انسانی است، زندگی عاشقانه و صمیمی و به دور از هرگونه یکدندگی و لجبازی را تجربه نمایید.🌹
 
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور

 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
مطلب لجبازیتون خیلی خوب بود. کاش زودتر این مطالب را می دونستم. من زندگیم را سر همین لجبازی های بچه گانه از دست دادم
شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر