تاریخ انتشارشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۴۰۹

هنر زندگی (۲۶)


درود بر مهربانان عزیز (آقایان)
 و بر مهربانوهای گرامی (بانوان)
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

این هفته که مقارن با سالروز میلاد فرخنده ی بانوی گرامی حضرت فاطمه زهرا (س) می باشد، بهانه ی خوبیست تا ضمن عرض تبریک به مهربانوهای گرامی، مروری داشته باشیم به جایگاه زن در خانواده و اینکه این وجود زیبا و دوست داشتنی چقدر می تواند در گرم نگه داشتن فضای عاطفی خانواده نقش داشته و در افزایش مهر و محبت در خانه موثر باشد.
 


 

🔴 خانم ها ستون خیمه ی عاطفی در منزل هستند

جوشش مهر و محبت و ابراز آن، در وجود زن از همان دوران کودکی اش نمایان است. آنجا که با دستان کوچک خود عروسک بی جان خود را در آغوش می کشد و شانه بر سرش می کشد و آنجا که سر پدر را بر دامان خود گرفته و با دستان کوچکش نوازش می کند و با سماور و استکان کوچکش پذیرایی می کند، همه نشان از آن دارد که این وجود زیبا آمادگی دارد تا در بزرگسالی افراد خانواده اش را زیر چتر عاطفی خود گرفته و ستون خیمه ی محبت خانواده باشد. 
جالب است که بانوان با محبت کردن به افراد خانواده ی خود، بسیار انرژی می گیرند و روحیه قوی و عالی پیدا می کنند. در بسیاری از مواقـع آنها در نقش«مادر» کاملاً یک طرفه و بدون انتظار برای پاسخ گرفتن، به فرزندان خود محبت و مهربانی بی شائبه می کنند و اینجاست که گفته می شود محبت مادر به فرزند از جنس مودت است؛ محبتی جوانمردانه که یک طرفه و مدام و لاینقطع است و هیچ انتظار محبت متقابلی هم ندارد! 
نکته حائز اهمیت در این مورد این است که مادران بسیاری دیده می شوند که در راه خدمات رسانی به اهل منزل آنچنان از خود بیخود می شوند که متأسفانه خودشان را از یاد می برند. توصیه جدی به این دسته از بانوان این است که ضرورت دارد تا ابتدا «خود» را دوست داشته باشند و به سلامتی جسم و جان خود توجه نموده و اهمیت دهند. چنین بانوانی خیلی زود دچار فرسودگی های جسمی و گاه روحی شده و در بزنگاه های زندگی دیده شده که ناگهان از کوره در می روند!!! این اتفاق بیشتر برای بانوانی می افتد که نه تنها خودشان نسبت به خود بی توجه هستند بلکه اعضای خانواده نیز به دلیل لطف مدام او، خدمات رسانی اش را وظیفه او دانسته و همواره طلبکارش نیز می باشند.
برای اینکه مادران فداکار و زحمتکش به چنین مسائل و مصائبی دچار نشوند، باید که توجه به وجود خود را برای توانمندسازی خویش در سرلوحه کار و برنامه زندگی خود قرار دهند. توجه به جسم، فکر و روح از طریق انجام ورزش روزانه، آراستن خود، خوردن غذای مناسب، چک آپ های پزشکی دوره ای، مطالعه مستمر و داشتن لحظات خلوت و عبادت و نیایش و شکرگزاری می تواند تضمین کننده سلامت و رشد او در همه ی ابعاد وجودی اش باشد.
و البته از سوی دیگر بر اعضای خانواده و بخصوص همسران است که قدر این وجود ذی وجود را بدانند و نباشد و نیاید آن روزی که قدر مادر در زمان فقدانش دانسته شود!!! 
 


دوستی می گفت: میدانی چرا هیچوقت غذای بهترین رستوران ها نیز به پای غذای معمولی خانه نمیرسد!؟ و خودش در ادامه به درستی اشاره به وجود عشق و محبت در غذای تهیه شده در منزل می کرد و می گفت: عنصر عشق و مهر و محبت که به هنگام طبخ و تهیه غذا توسط مهربانوی منزل در غذا افزوده می شود آنچنان طعم دل انگیزی به طعام می دهد که بهترین غذای رستورانها به گرد پایش نمی رسد👌  
در حقیقت باید گفت زندگی با وجود پر مهر زن آن زمان که بوی دل انگیز غذای مطبوعش که از سر عشق برای عزیزانش آماده می کند، در فضای خانه می پیچد، جریان می یابد و نشاط و بالندگی را برای همه ی اعضای خانواده به ارمغان می آورد.
خیلی بجاست تا همه افراد خانواده نیز نه تنها در روز مادر، بلکه در تمامی روزهای سال زبان تشکر نسبت به زحمات مادر داشته و به او نشان دهند که قدر فداکاری هایش و قدر وجود نازنینش را می دانند.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور

 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر