تاریخ انتشارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۶۱۶

هنر زندگی (۵۰)

سلام بر شما خوبان

حتماً تا کنون این مطلب را شنیده اید که هرجا صحبت از وحدت و یکدلی و همراهی و دوستی است در آنجا می توان نور خدا و زمینه های هدایت و رشد را دید و هر کجا که تفرقه و جدایی دلها و دشمنی ها در روابط انسانها حاکم شود، حاکمیت شیطان و ظلمت و تاریکی و سقوط حتمی است. به همین دلیل همسران خیلی باید مراقب روابط خود با یکدیگر باشند تا ذره ذره و رفته رفته فاصله ای بین دلهایشان پدید نیاید!
بهتر است آنها قبل از ازدواج و در حین زندگی همواره بر روی مهارت گفتگوی موثر کار کنند تا بتوانند راحت و روان با یکدیگر حرف بزنند و منظور یکدیگر را به درستی متوجه شوند و مسائلشان را با هم حل و فصل کنند.
این موضوع را به این دلیل مطرح کردیم که به دنبال بحث هفته گذشته که بررسی مسائل مالی و اقتصادی در زندگی زناشویی بود، بگوییم بسیاری از مسائل و مشکلات مالی بین همسران، می تواند دلیلش گفتگو نکردن و یا بد گفتگو کردن باشد! 

🔴 به هنگام اختلاف نظر بر روی مسائل مالی، مراقب گفتگوی خود باشید

ما مشاوران امور خانواده زیاد شاهد این موضوع بوده و هستیم که منشأ بسیاری از مسائل و مشکلات مالی در بین زوجین، گفتگو نکردن و یا بد گفتگو کردن در بین زوجین است! بدین معنا که گاهی حتی دیده می شود هر دو نفر یک مطلب را می گویند، اما آنقدر با یکدیگر بد گفتگو می کنند که خودشان متوجه این مطلب نمی شوند که هردو یک حرف را میزنند و خواهان یک مطلب هستند! در کلینیک های مشاوره وقتی هریک با آرامش نظرش را در مورد مسأله مورد اختلاف مطرح می کند، خودشان متوجه می شوند که اساساً اختلافی در کار نیست و فقط با یکدیگر خوب صحبت نکرده و منظور یکدیگر را خوب متوجه نشده اند! در حقیقت آنها مهارت گفتگوی موثر با یکدیگر را بلد نیستند!
در زندگی زوجینی که هر دو نفر  شاغل هستند و درآمد دارند، خیلی مواقع پیش می آید که زوجین بر روی درآمد خانم، دچار سوءتفاهم می شوند و آنقدر در این فضای سوءتفاهم با یکدیگر بد گفتگو می کنند که گره کور بر بروی مسأله می زنند و گاهی روابطشان به تیرگی می گراید!
بانوان شاغل معمولاً دوست دارند نوعی استقلال مالی داشته باشند و مدام دستشان به سوی همسرشان برای دریافت پول دراز نباشد! آنها معتقدند بانوانی که درآمد و استقلال مالی ندارند به مرور زمان به دلیل درخواست‌های مکرر از شوهرشان بابت هزینه های زندگی، از ارزش و عزت شان کاسته شده و قدرت عمل و تصمیم گیری خود را از دست می دهند! اگرچه این حرف تاحدودی صحیح است ولی باید آقایان نیز در چنین زندگی هایی توجه کنند که هیچگاه عزت و ارزش همسرشان در ارتباط با مسائل مالی زندگی خدشه دار نشود!  
 

اما در زندگی هایی که زوجین شاغل هستند و درآمد دارند نیز مردها معمولاً انتظار دارند همانطور که در طول زندگی بار تمام خرج و مخارج زندگی را بدون منت بر دوش می کشند، اگر گاهی در زندگی نیازهایی پیش می آید که تامین هزینه های آن از عهده مرد خارج است، همسر شاغلش بصورت خودجوش، داوطلبانه و البته او هم بدون منت پا پیش گذاشته و از محل درآمد و احیاناً پس اندازهای خودش، به کمک همسرش بیاید. بدیهی است که این انتظار مردان از این جهت است که آنها ازدواج را به معنی درک شرایط یکدیگر و همدلی در سختی ها می دانند و می خواهند که در این شرایط سخت با هم همدل و همراه باشند. جالب است که بانوان نیز در این زمینه همین گونه می اندیشند، اما گاهی در جمع کردن این مسائل با موضوعاتی مانند داشتن استقلال مالی و اینکه در آمد زن برای خودش است و یا اینکه ضمن کمک در سختی ها، گاهی انتظار دارند به آنها بازگردانده شود ( یعنی که انگار به همسر خود وام داده اند!) دچار اشتباهات وحشتناکی در گفتگو شده و بعداً متوجه خطای رفتاری و گفتاری خود می شوند!
توصیه ما چنین است که بانوان شاغل اگر همسر خود را در تأمین مایحتاج زندگی کوشا دیده اند، آنها نیز در بزنگاههای زندگی دست شوهر خود را بی منت و خالصانه بگیرند تا غرور مردانه همسرشان در زیر فشارهای زندگی جریحه‌دار نگردد و به او اثبات نمایند همانطور که بین دلهایشان و اهدافشان در زندگی جدایی وجود ندارد بین جیب هایشان نیز جدایی نبوده و نخواهد بود!

در جمع بندی کلام، این سه نکته را در زندگی زوجین موفق شاهد هستیم که:

۱- آنها با تقویت مهارت های خود در گفتگوی موثر اجازه نمی‌دهند هیچ اختلافی حتی در مورد مسائل مالی در بین شان ریشه پیدا کند.

۲- در زندگی هایی که مرد شاغل است و زن خانه دار، آقایان همانقدر که تامین مخارج زندگی برایشان مهم است، به همان میزان عزت و ارزش همسرشان اهمیت دارد به گونه ای که امروزه معمولاً کارت بانکی همسرشان را بدون اعلام درخواست او، همواره شارژ می کنند، هرچند با مبلغی ناچیز! تا اگر بانوی زندگی اش قصد انجام خرید و یا هزینه ای با تصمیم و اراده ی خودش داشت، قادر به انجام آن باشد. جالب است که در بسیاری از موارد در چنین روابطی دیده شده که بانوان مقتصد، قانع و صرفه جو از هزینه کردن آنچه که همسرش به کارت او واریز می کند برای امور شخصی خود امتناع ورزیده و همان را به عنوان پس انداز، خرج زندگی کرده و یا در بزنگاه های زندگی تقدیم همسرش نموده است! ضمن توصیه به چنین بانوان شوهردوست و زندگی دوست، به اینکه خودشان را از یاد نبرند و به خودشان برسند، اما اعلام می داریم که این میزان از همدلی و تشریک مساعی در زندگی زوجین موفق واقعاً ستودنی است❤️



۳- در زندگی هایی که زوجین موفق هر دو شاغل هستند، آقایان هیچگونه چشمداشتی به درآمد همسرش نداشته و آن را برای او می دانند، اما از طرفی بانوی چنین زندگی هایی ضمن رسیدگی به امور شخصی خود، کاملاً حواسشان به دخل و خرج منزل هست و مراقب هستند تا شوهرشان در بزنگاه های زندگی گیر نیفتد و در چنین موقعیت‌هایی بصورت خودجوش، داوطلبانه و بدون منت از محل درآمد و پس اندازهای خود، دست شوهرشان را می گیرند و هیچگاه بازپرداخت آن را به زبان نمی آورند! متقابلاً وقتی مرد چنین فداکاری از همسرش مشاهده می کند، آنچنان عشق عمیقی بین آنها ریشه می گیرد که گویی یک روح هستند در دوجسم! ❤️❤️

امید است نکات آموزنده ای که در زندگی زوجین موفق واکاوی می کنیم در زندگی همه ما مثمر ثمر واقع شده و باعث افزایش عشق، دوستی، وحدت و همدلی در بین همه زوجین گردد🌹

تألیف:
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر