تاریخ انتشاريکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۶۹۳

هنر زندگی (۵۶)

سلام گرم ما را پذیرا باشید؛

همه انسانهای دانا و هر عقل سلیم، راه میان بر را نسبت به راه طولانی ترجیح می دهد. این مطلب اشاره به این موضوع دارد که بررسی روش ها و راهکارهایی که در زندگی زوجین موفق انجام می دهیم، به مثابه همان راه میان بر است. چه اینکه بسیاری از زندگی های موفق، پس از سالها تجربه اندوزی و طی فراز و نشیب های بسیار، به نتایجی رسیده اند که چگونه روابط بهتر و ثمربخش تری با هم داشته باشند و اکنون بدون گذشت سالیان دراز از عمرمان، می توانیم با بررسی آن راه و روش ها و بکارگیری آنها، زندگی خانوادگی و رابطه خود با همسرمان را ارتقاء دهیم.

🔴 همسران موفق چه ریزه کاری هایی را برای تداوم زندگی خوبشان انجام می دهند!؟

همسران موفق توجه ویژه ای نسبت به بهداشت روانی یکدیگر داشته و سعی می کنند بهداشت روانی همسرشان را تأمین کنند؛ آنها بر این موضوع واقفند که در سایه ی سلامت جسمی و روانی می توانند به هدف های خود در زندگی برسند، بنابراین خیلی مراقب سلامتی جسمی و روانی همسر خود بوده و به رفتارهای او توجه می نمایند و تا آنجایی که ممکن است سعی می کنند از افسردگی و خمودی همسرشان جلوگیری کرده و زندگی را با نشاط پیش ببرند.
 همه می دانیم که روند زندگی همیشه بدون مشکل نیست و گاهی شرایطی سخت پیش می آید که جدایی از آن اجتناب ناپذیر است. گاهی همین شرایط باعث ایجاد تشتت اعصاب و عصبانیت می شود. در چنین شرایطی همسران موفق یکدیگر را آرام می کنند و حرفی نمی زنند و یا حرکتی نمی کنند که این خشم برافروخته تر شود! شما هم اگر یک روز همسرتان عصبانی بود، حتماً سعی کنید او را آرام کرده و بر عصبانیت او نیفزایید! شاید در اینجور مواقع دور شدن از آن موقعیت و عوض کردن فضا، کمی مکث کردن، نفس عمیق کشیدن و به خود استراحت دادن خیلی کارساز باشد.
 

ضمناً رعایت این موارد کمک خوبیست تا حریم و حرمت همسرمان را همیشه حفظ نماییم. یادمان باشد که همسران موفق سعی می کنند حرمت یکدیگر را همیشه رعایت کنند. حتی موقع مشاجره و دعوا و عصبانیت !!! بله، همانطور که اشاره شد برای همسران موفق هم گاهی پیش می آید که نسبت به هم عصبانی شوند، اما آنها این مسائل را حتماً رعایت کرده و همیشه تلاششان بر این است که آرام کننده یکدیگر باشند.
یکی دیگر از ریزه کاری های همسران موفق این است که تلاش می کنند تا سلایق و علایق  یکدیگر را بدانند تا با این کار به هم بگویند که چقدر برای هم مهم هستند؛ در بسیاری از موارد زن وشوهر از هم توقع دارند که یکدیگر را خوب بشناسند و بدانند که هریک چه چیزی دوست دارند. آنگاه با این دانستن در مواقع مختلف مطابق میل او عمل کرده و بر عمق عشق و علاقه در زندگی مشترک می افزایند. به عنوان مثال، همه همسران دوست دارند که همسرشان خوش قول باشد، بنابر این زوجین موفق یکی از مواردی را که رعایت می کنند این است که خوش قول هستند و برای حرف ها و قول های خود ارزش قائل می شوند و خود را در مقابل آنها مسئول می دانند.


خوش قولی یکی از نشانه های احترام به خود و همسر است. به دنبال این مسأله، داشتن احساس مسئولیت در مقابل اوست. کاری که زوجین موفق برای تداوم زندگی شیرین خود سر لوحه کارشان قرار می دهند این است که سعی می کنند خود را در مقابل کاری که برعهده گرفته اند متعهد دانسته و از انجام دادن آن شانه خالی نکنند و همواره احساس مسئولیت داشته باشند. گاهی زوجین موفق خیلی واضح و شفاف به همسر خود می گویند که من به خاطر عشق به تو همه ی سختی های زندگی مان را می پذیرم و برای اثبات این ادعا به خود سختی داده در مرحله عمل به پای آن نیز می ایستم. چنین جملاتی که پشتوانه عملی نیز دارد باعث دلگرمی و امیدواری به یکدیگر شده و نهال زندگی را قرص و ریشه دار می نماید. 

 

شاید تا الآن از خود پرسیده باشید که زمینه ی این همه رعایت و رفتارهای شایسته از سوی همسران موفق از کجا نشأت می گیرد، باید بگوییم که همسران موفق همان عشق و علاقه اولیه زندگی را پاس می دارند و حواسشان هست که آن عشق و علاقه به یکدیگر کمرنگ نشده و همواره به آن توجه می کنند. آنجا که سعی می کنند همواره محبت کننده و قهر گریز باشند، به دنبال همین معنا هستند. منش توأم با مهربانی و دوری از قهر و کینه صفت همسران موفق است. 
ما نیز باید تلاش کنیم که آیینه ی زندگیمان را با ابراز محبت همواره شفاف و بدون غبار کینه و کدورت نگهداریم، آنگاه خواهیم دید که چگونه زندگی مشترکمان روز به روز شیرین تر و دوست داشتنی تر می گردد.
این نکته نیز قابل ذکر است که همسران با رفتن زیر چتر خطبه عقد و پیمان زوجیت، علاوه بر پذیرش نقش همسری، وارد شبکه نسبتاً گسترده ای از روابط اجتماعی و تعهدات جدی نسبت به یکدیگر و خانواده، بستگان، دوستان و آشنایان یکدیگر نیز می شوند که ما سعی می کنیم به مرور این شبکه گسترده را نیز مورد بررسی و دقت قرار دهیم. 
با آرزوی داشتن زندگی شیرین و دلچسب برای همه شما زوجین گرامی🙏

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر