تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۷۲۱

لانه نونوار قو ...

قدیم ترها که دیوارهای شهر اینقدر از هم دور نبود ، وقتی گذرمان به جنوب شرق پایتخت  همان نزدیکی خزانه که می افتاد، بویی همچون افشانه در هوا پخش بود تا جایی که سالیان سال آنجا را با بوی خاصش می شناختند؛
لانه نونوار قو ...
آری صحبت از کارخانه روغن نباتی قو است ، کارخانه ای به قدمت ۶۰ و اندی سال که ۵ هکتار از فضای جنوب شهر را به خود اختصاص داده بود ، جایی که یادآور زحمت های فراوان کارگران سه نسل و سه شیفت این شهر است که با تلاشی بی وقفه در سایه چرخاندن اقتصاد این مملکت، نانی حلال برسر سفره خانواده می بردند.
اما با‌گسترده تر شدن شهر ، این کارخانه رفته رفته خودش را در دل پایتخت جا کرد و این فضای بزرگ کارخانه روغن نباتی تبدیل شد به محلی برای تهدید جدی سلامت شهروندان ؛ و مدیریت شهری که لاجرم باید از آنهمه قدمت و خاطرات چشم می پوشید و از جابه جایی کارخانه به عنوان یک دستور اطاعت می‌کرد.
این اتفاق مهم در چیزی حدود ۶ سال پیش انجام شد و کارخانه روغن نباتی قویی جدید در دوردست تر از شهر، جایی نزدیک ورامین برپا شد.
دیگر خبری از آن بوی آشنای زیان آور نبود، چیزی که پیش تر مطالبه دیرینه شهروندان بویژه شهروندان محله خزانه بود.
اما پس از این جابجایی ، شهروندان این محله خواسته های جدیدتری داشتند؛ آن هم اضافه شدن کارخانه روغن نباتی به بافت نوساز شهری بود.
حالا نوبت مدیریت شهری بود که به این خواسته هم جامه عمل بپوشاند و رفع فرسودگی و ایجاد آبادانی را در دستور کار خود قرار دهد .
آری با هم اندیشی های مکرر در معاونت شهر سازی و معماری شهرداری تهران، سازمان نوسازی شهر و شهرداری منطقه ۱۶ در ششمین دوره مدیریت شهری پایتخت ، بالاخره تلاش ها به بار نشست و اتفاقی مهم در جنوب شهر رخ داد؛و ارمغانی به وسعت ۱۰۵۶ واحد نوساز که بر تن خسته این ملک ۵ هکتاری نشانده شد و نتیجه اش بعدها نشاط و شادابی حاصل از نوسازی و زیست پذیری شهری خواهد بود.
به دیگر سخن، با اضافه شدن ۵ هکتار نوسازی به این تکه از شهر، شهروندان دسترسی راحت تری به مراکز خدماتی، آموزشی، درمانی،فرهنگی ، ورزشی و... خواهند داشت که این نشان از ارتقا سطح کیفی زندگی در محلات جنوبی شهر خواهد بود.
آری قوی جوان در همان جای قدیم، درست روبروی بوستان زیبای بعثت لانه ای نونوار خواهد داشت...
تاباد چنین بادا...
 
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر