تاریخ انتشارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۸۲۶

هنر زندگی (۶۸)

سلام و درود بر والدین عزیز و فرزندپرور
 
به نظر می رسد شاید دیگر نیازی نباشد که در مورد ضرورت کسب مهارت های فرزندپروری سخنی به‌ میان آوریم. چرا که قطعاً همه می دانیم که خانواده اولین نهادی است که افراد در آن متولد می‌شوند، رشد می‌یابند و مراحل زندگی خود را طی می‌کنند. و اینکه اساس یک جامعه سالم را خانواده‌های سالم و فرزندان آن‌ها تشکیل می‌دهند.
بنابر این از آنجایی که تربیت والدین به طور مستقیم در پرورش کودک و بروز ویژگی‌های شخصیتی او نقش دارد، فرزند پروری و یادگیری صحیح تربیت کودک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
 اگر تربیت و پرورش فرزند به شکل ناقصی اتفاق بیفتد و یا تحت تاثیر سبک‌های غلط اجرا شود، افراد در سنین بزرگسالی با مشکلات حاد رفتاری و عاطفی مواجه می‌شوند.
بنابراین فرزند پروری و یادگیری الگوهای صحیح آن، در تربیت فرزندان سالم اهمیت ویژه‌ای دارد. ما تاکنون به برخی از روش های فرزند پروری اشاره کرده ایم، این هفته بنا داریم تا بر روی روش فرزند پروری مقتدرانه به عنوان یکی از بهترین روش های فرزندپروری موشکافی بیشتری داشته باشیم.


 
🔴 روش فرزندپروری مقتدرانه را بیشتر بشناسیم
 
در مباحث گذشته خواندیم
که یافتن خط تعادل در امر تربیت فرزند مانند هر امر دیگری در زندگی ضرورت دارد. گفته شد که در فرزندپروری نباید آنچنان خشک و سخت گیر باشیم که حاصلش فرزندانی مضطرب، نگران و وسواسی و یا لجباز و یکدنده و بدون اعتماد به نفس باشد و نباید آنچنان بی خیال و واداده باشیم که محصولش فرزندانی جسور و خودخواه و طلبکار گردد! در مقابل دو سبک غلط در فرزندپروری فوق، بهترین روش همانا فرزندپروری مقتدرانه است که در آن والدین هم به اندازه کافی و به موقع محبت کرده و از خود انعطاف نشان می دهند و هم در مواقع لازم از خود جدیت و جذبه نشان داده و بر روی حرف خود و ضوابطی که قبلاً مطرح کرده اند می ایستند. به عنوان مثال در فرزند پروری مقتدرانه برای حرف شنوی بیشتر، با کودکان واضح و روشن صحبت می شود. والدین ساده ولی مقتدرانه و بدون اینکه طفره روند و یا یک موضوع را کش دهند، بر روی حرف خود می ایستند و می گویند: «امروز هوا سرد است و باید لباس گرم بپوشی» و‌ تمام! در اینجا شما خیلی صریح و‌ ساده و محکم کاری که باید انجام شود را به کودک یادآوری کرده و طوری مطرح نموده اید که گزینه ی دیگری برای کودک باقی نگذاشته اید. او‌ نیز به راحتی مفهوم حرف های شما را متوجه شده و تنها می تواند کار مورد نظر شما را انجام دهد.
اما اگر همین موضوع ساده را آنقدر کش بدهید و توضیحات اضافه داده و دلایل گوناگون بیاورید کودک را بیشتر گیج می کنید. گاهی برخی از والدین حتی به اشتباه از او‌ در این زمینه نظر خواهی و سوال هم می کنند که‌ حالا که هوا سرد است می خواهی لباس گرم بپوشی عزیزم!؟ آنها با این کار راه را برای ایجاد گزینه های دیگر و حتی سرپیچی باز می کنند، آنها نمی دانند با این کار ضوابط خود را متزلزل کرده و از همین جا زمینه ی چانه زنی و حرف نشنوی
فرزندشان را فراهم کرده و بعداً خودشان از همین رفتار او کلافه و درمانده می شوند و می گویند نمی دانم چرا کودکم بر روی حرف های من لجاجت می کند!؟
بنابر این ایستادگی بر روی ضوابط تعیین شده از همان دوران کودکی، کار را برای دوران نوجوانی کودکان آسان تر می کند. در روش تربیت مقتدرانه، والدین ضمن حمایتگر بودن‌، به طور ثابت قوانین و ضوابط خانواده را پیگیری و اجرا می کنند، آنها با این کار باعث حفظ سلامتی جسمی و روانی او شده و زمینه ی افزایش انگیزه و موفقیت فرزندشان در مدرسه و محیط بیرون از خانه را فراهم می آورند.
 

نکته ی مهم در فرزندپروری مقتدرانه این است که والدین به فرزندشان نزدیک بوده و به آنچه توصیه می کنند خود نیز عمل می کنند، از کنترل زیاد و یا سهل انگاری پرهیز می کنند و اینکه در عین با محبت و صمیمی بودن، دارای جذبه و جدیت بر روی ضوابط خانواده ی خود هستند. همچنین والدین در تربیت فرزند خود هماهنگ بوده و تایید کننده ی یکدیگر هستند، نه اینکه در پیش روی فرزند، منتقد و تضعیف کننده یکدیگر!!!
اکنون که صحبت از تعیین ضوابط خانوادگی در روش فرزندپروری مقتدرانه شد و اینکه این ضوابط چیست و چگونه وضع می شود و بر روی آن تأکید می گردد؟ جا دارد تا هفته آینده بر روی آن تمرکز کرده و بازهم هرچه بیشتر با روش فرزندپروری مقتدرانه آشنا و عامل گردیم.
موفق و سربلند باشید🌹
 
تهیه و تنظیم:
فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر