تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۸۶۷
18 آذر 1370

معرفی عراق به عنوان آغاز گر جنگ

از دکتر سید جلال ساداتیان - تحلیلگر مسائل بین المللی و از اعضای موسسه همیاران رشد نازی آباد - درخواست نمودیم تا به مناسبت 18 آذر ماه، سالروز معرفی عراق به عنوان آغازگر جنگ ایران و عراق، مطلبی را مرقوم نمایند. ضمن تشکر و قدردانی از ایشان، توجه شما خواننده عزیز را به یادداشت ارسالی دکتر ساداتیان جلب می نماییم.
معرفی عراق به عنوان آغاز گر جنگ
۱۸ آذر ماه ۱۳۷۰، پس از ماه ها گفتگو و رفت و آمد ها و جلسات متعدد، سر انجام زنده یاد خاویر پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد اعلام کرد که عراق شروع کننده جنگ علیه ایران بوده است.
دکوئیار با تکیه بر بند ۶ قطعنامه شورای امنیت به خاطر مخاطره آمیز بودن ادامه جنگ ایران و عراق و تلاش های مجدانه در حل و فصل جنگ و ایجاد صلح بین طرفین درگیری و استناد به پاسخ عراق در ۷ شهریور ۱۳۷۰ ، آن را غیر محتوائی و فاقد دلایل شروع جنگ ارزیابی نمود و پاسخ مستدل ایران در ۲۴ شهریور همان سال، «حمله روز ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰، (۳۱ شهریور ۱۳۵۹)، عراق علیه ایران را بر اساس منشور ملل متحد و هر گونه قواعد و اصول شناخته شده بین المللی و همچنین با اصول اخلاق بین الملل تشخیص نداد و صدام را مسئول آغاز جنگ اعلام کرد».
تبعات چنین شناسائی، پرداخت هزینه خسارات و تلفات وارده به ایران بود که در کلام مسئولین وقت، از جمله آنچه که آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان مسئول و فرمانده جنگ و امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز اعلام کرد، هزار میلیارد دلار برآورد گردید که همچون تعیین خسارات وارده به کویت، می بایستی بخشی نقدی و بخشی به عنوان درآمد حاصل از فروش نفت خام عراق به ایران پرداخت می شد، اما مغفول واقع شد و دنبال نشد!
موارد متعدد نقض قوانین و مقررات بین المللی از جمله حمله به مناطق مسکونی و غیر نظامی شهری، استفاده گسترده از سلاح شیمیائی علیه شهروندان ایرانی و عراقی و بد رفتاری با اسرای جنگی توسط عراق به صراحت در گزارش آقای دکوئیار ذکر شده بود.
بند دیگری که آقای دکوئیار مورد تاکید قرار داده بود، عدم پایبندی به اجرای به موقع مفاد قطعنامه ۵۹۸ توسط عراق بود که می توانست منطقه را از فاجعه بعدی ( تجاوز عراق به کویت) برهاند.
به هر صورت، این پیروزی که در سایه رشادت ها و دلیری بزرگ مردان میهن اسلامی و پشتیبانی های مردم غیور در اقصی نقاط کشورمان ایران و مسئولین وقت دولت مرحوم آیت الله هاشمی و وزارت امور خارجه به دست آمد، فصل درخشانی در سوابق ملت بزرگ ایران است که پس از ۸ سال جنگ از وحدت و انسجام و تمامیت ارضی کشور دفاع کردند.
 
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر