تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۲۲۱۱

هنر زندگی (167)

درود بر شما؛ علاقه مندان به سلامتی و شادابی

در شماره های قبل گفتیم که توجه به سلامتی جسم و روان چقدر لازم و ضروری است. تکنیک ها و راهکارهایی را نیز برای نیل به این مقصود معرفی کرده و توضیح دادیم. امید است با عنایت به اینکه همه ی ما لازم است تا دقت و توجه بیشتری نسبت امر سلامتی جسم و روان خود داشته باشیم، این توصیه ها را با دقت مطالعه کرده و با تمرین و ممارست و به مرور وارد سبک زندگی خود نماییم.

راهکارهای دیگری برای پیشگیری از بیماری های روان و حفظ سلامتی آن
قبلاً هم گفته بودیم که ما باید نسبت به اهمیت سلامت روان خود حساس بوده و مانند بیماری‌های جسمی، اگر نیاز به درمان، کنترل و مداخله‌های تخصصی داشته باشیم، حتما به مشاور، روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنیم.
هر یک از ما ممکن است به دلایل متفاوت در هر دوره‌ای از زندگی دچار اختلالات روان شویم، اما باید نسبت به کنترل و درمان، هرچه سریع‌تر اقدام کنیم. بنابر این بروز هرگونه تغییر در افکار، احساسات، خواب یا اشتهای خود را باید جدی گرفته و نسبت به درمان خود به موقع اقدام کنیم. همچنین خوب است تا نسبت به سلامت روان اطرافیان خود نیز احساس مسئولیت نماییم تا اگر
کسی در خانواده یا محیط کار نیاز به مداخلات سلامت روان داشت، او را راهنمایی کنیم.
البته باید حواسمان باشد زمانی که روان سالمی داریم باید از آن مراقبت کرده و سلامتی اش را حفظ نماییم. امروزه مشاورین و روان شناسان ما را ترغیب به «خودمراقبتی» نموده و خواهان آن هستند که از روش‌هایی در زندگی استفاده نماییم که می‌تواند به ما کمک کند تا افکار منفی را کنار گذاشته و احساسات مثبت خود را پرورش دهیم.

 

فعالیت‌هایی مانند ورزش های دسته جمعی، پیاده روی در هوای مناسب، مطالعه کتاب‌های موردعلاقه، گوش دادن به موسیقی های آرام‌بخش، دیدن فیلم های خانوادگی و معناگرا یا حتی وقت گذراندن با دوستان صمیمی در دورهمی های دوستانه می‌تواند در این زمینه مفید باشد. یادمان باشد زمانی که ما به خودمان اهمیت می‌دهیم و برای خود وقت می‌گذاریم، احساس بهتری نسبت به خود پیدا کرده و این احساسات مثبت به مرور در ذهن ما ریشه می‌دواند.
ما چون در مورد پرداختن به افکار مثبت و پرهیز از افکار منفی برای شما گفتیم، ذکر این نکته ضروری است که گاهی اوقات تلاش ما برای فرار از افکار منفی فقط باعث می‌شود که آنها در درون ما شدیدتر شوند. توصیه می شود در چنین مواردی به جای مبارزه با این افکار، سعی کنیم آنها را بپذیریم.
وقتی احساسات منفی را بپذیریم، کمتر بر ما تسلط پیدا می‌کنند. به خودمان اجازه دهیم که برای مدتی این احساسات را تجربه کنیم و سپس با روش‌هایی که تا کنون مطرح ساخته و یاد گرفته‌ایم، به تدریج می توانیم از آنها
فاصله بگیریم.
یک راهکار ‌دیگر برای در امان ماندن از افکار منفی می تواند این باشد که وقتی احساس کردیم افکار منفی به ذهن ما هجوم آورده، بهتر است سعی کنیم یک فکر مثبت جایگزین را به جای آنها بیاوریم.

 

به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنیم باید کاری را انجام دهیم اما افکار منفی به سراغمان می آید و به ما می گوید: من نمی‌توانم از پس این کار بربیایم، باید سعی کنیم به جای آن به خودمان بگوییم: اتفاقاً من این کار را انجام خواهم داد و از عهده اش به خوبی برآمده و موفق هم خواهم شد. تمرین مداوم این روش به ما کمک می‌کند تا به مرور زمان ذهنیت خود را تغییر داده و بیشتر پذیرای افکار مثبت نماییم تا افکار منفی!
تمرین‌های ارائه‌شده در سه چهار هفته ی اخیر اگر به درستی و دقت مطالعه شود به ما کمک می‌کنند تا از افکار منفی فاصله گرفته و احساسات مثبت را در خود پرورش دهیم. با تکرار و استمرار این تمرین‌ها، می‌توانیم ذهنیت خود را به سمت مثبت‌تر شدن هدایت کرده و زندگی شادتر و سالم‌تری را تجربه کنیم.

 

خوب است که این موضوع را به یاد داشته باشیم که تغییر ذهنیت نیاز به زمان دارد، اما با تمرکز و تلاش مداوم، قطعاً می‌توانیم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.
با آرزوی موفقیت، سلامتی و شادکامی برای شما عزیزان.

تألیف، تهیه و تنظیم: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر