تاریخ انتشارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۶۲۵

هنر زندگی (۵۱)

سلام بر پویندگان راه زندگی

زندگی انسان دوره های مختلفی دارد: از دوران جنینی تا نوزادی و کودکی و نوجوانی و جوانی و میانسالی و سالمندی را شامل می شود. در طی این مسیر، بسیاری از انسانها دوران جوانی به بعد را با شریک زندگی خود یعنی همسرشان می گذرانند.
ما در سلسله بحث های هنر زندگی به دنبال بررسی راه و روش هایی که همسران موفق در مسیر زندگی مشترک خود بکار می گیرند هستیم تا این آموزه ها را الگویی کنیم برای زندگی خود و اطرافیانمان.
امروز به دنبال مباحث اقتصادی در زندگی زوجین موفق به یکی دیگر از مسائل رایج در جامعه خودمان می پردازیم: 

زوجین موفق چگونه ضمن اداره زندگی خود، به امور اقتصادی والدین نیز توجه می کنند!؟ 

قبل از ورود به این بحث لازم است تا تکلیف اولویت بندی بین خانواده خودمان و خانواده ای که قبل از ازدواج در آن بسر می بردیم را با هم روشن کنیم. 
بدون شک همه ی متخصصین و علمای علم خانواده بر این باورند که اولویت اول در رسیدگی های عاطفی، اقتصادی، توجه و وقت گذاری مربوط به خانواده ای می شود که تشکیل داده ایم و با تمام احترام و دینی که به خانواده ی پدری مان داریم، اما آنها در اولویت بعدی هستند! چه اینکه ازدواج باعث می شود که زوجین استقلال و تعهد بیشتری را در روابط خود قبول کنند. آنها به خانواده مستقلی تبدیل شده اند و مسئولیت اول آنها در قبال خانواده ای است که تشکیل داده اند.
اما این گفته بدان معنا نیست که خدای نکرده نسبت به زحماتی که والدین کشیده اند بی توجه و ناسپاس باشیم! نه، اصلا چنین چیزی پسندیده نیست، بلکه در مقام اولویت بندی، مقام اول را خانواده ی خودمان که همسر و فرزندان در آن قرار دارند، داراست و رسیدگی های به والدین می بایست با رعایت این اولویت بندی به انجام رسد.
همسران موفق می دانند که ازدواج به معنی درک شرایط یکدیگر و همدلی در تمام سختی هاست. وقتی همسری می بیند خانواده همسرش در شرایط خاصی هستند، بهتر این می داند که به جای دلخوری و سختگیری، با همسرش منطقی صحبت کند و راهی برای کمک کردن بدون آسیب زدن به زندگی مشترک خود بیابد.
 زوجین موفق سعی می کنند تا تعادل در کمک کردن را برقرار کنند. بدین معنی که اولویت اولشان زندگی مشترک و مشکلات مالی خودشان است، به گونه ای که همواره نیاز خانواده پدری را نیز مد نظر داشته و کمک های خود را با هماهنگی یکدیگر به آنها می رسانند.
 

بدین ترتیب در زندگی همسران موفق ضمن رعایت این اولویت بندی، چنانچه خانواده پدری دچار نیازهایی مثلاً از جنس مالی و مادی باشد، نکات زیر نیز حتماً رعایت می گردد: 
- همسران موفق در ابراز علاقه به خانواده های پدری سعی می کنند که تعادل را از منظر دیگری نیز نگه دارند و با خانواده همسرشان نیز به شکلی رفتار کنند که با خانواده و والدین خود رفتار می کنند.مثلاً همانقدر که مرد به والدین خود احترام می گذارد، به همسر و خانواده اش نیز احترام می گذارد. حالا اگر نمی تواند به همان اندازه که به خانواده خود کمک مالی می کند، به خانواده همسرش نیز کمک کند یا آنها اساساً نیازی به این نوع کمک ها ندارند، آن را به شکل دیگری در قالب حمایت های عاطفی، همدلی و مهربانی ابراز می کند.
- در تمامی رسیدگی های مالی به خانواده ها، همسران موفق با یکدیگر تشریک مساعی داشته و معمولاً چیزی را از هم پنهان نمی کنند. اگر هرکدام نظر خاصی در ارتباط با مقدار و میزان کمک ها داشته باشد، تلاش می کند تا در فضای گفتگویی آرام مسأله خود را مطرح سازند و وارد فضای ناآرام و متشنج نشوند! 
- اگر به عنوان مثال همسران موفق وضعیت مالی خوبی نداشته باشند، اما لازم می دانند که به دلایلی مانند فقر پدر و مادر یا از کارافتادگی به آنان کمک کنند(که بسیار هم امر پسندیده‌ای است) آنگاه با همسر خود صحبت کرده و شرایط را برای او صادقانه توضیح می دهد. از او می خواهد که خودش را در شرایط وی قرار دهد. به یقین که توضیح شفاف و صداقت و توافق بر سر میزان کمک می تواند آرامش را در زندگی زوجین موفق حفظ نماید و انجام کمک به خانواده پدری را با شیرینی توأم سازد.
- آنها در صورت امکان، کمک مالی به خانواده را بین دیگر خواهر و برادرها نیز تقسیم می کنند تا به هیچ خانواده ای بیش از حد فشار وارد نیاید. بدین ترتیب مسئولیت ها تقسیم می شود چون نباید صرفا همه فشارها روی دوش یک خانواده باشد.
  بنابر این زوجین موفق از خشم و جدل و دعوا پیرامون موضوع رسیدگی مالی به نیازهای خانواده پدری یکدیگر، به طرق مختلف پرهیز می کنند و اجازه نمی دهند زندگی شیرینشان تحت الشعاع این موضوع قرار گیرد.
در انتها ذکر این نکته ضروری است که اگر نمی توانید با توافق و منطق به راهکار مناسبی برسید، به جای دعوا و پرخاشگری، با یک مشاور امور خانواده صحبت کنید و از همسرتان بخواهید تا در جلسات شرکت کند. در آنجا این مسائل به صورت خاص مورد بررسی و تبیین قرار می‌گیرد که همسر شما چرا به خانواده اش کمک می کند!؟ کمک های مالی او اساساً چه مشکلاتی را در زندگی برای شما به وجود آورده است؟
مطمئن باشید در فضای گفتگوی آرام و موثری که مشاور برایتان رقم می زند، تمام این مسائل و سوءتفاهم ها برطرف می شود.

تهیه، تنظیم و تالیف:
فاطمه موسوی، روان‌شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده

 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر